Intervju pågår:
Pia Lanneberg intervjuar Jenny Lindblad

Jag har träffat Jenny förut vid några tillfällen och alltid slagits av hennes otroliga drivkraft. Hon är full av energi och nya idéer, är alltid på väg och har en massa ”grit” (uthållighet) som det så populärt kallas. Så när jag fick stafettpinnen för nästa intervju var valet enkelt. Jag ville helt enkelt veta mer om henne! Jenny har jobbat massor av år på Ericsson, men driver sedan några år tillbaka det egna bolaget ELIZA Communication. Hon kallar sig själv för pitch coach och då måste man ju fråga sig:

Hur låter din pitch?
Jag hjälper startups att få in investeringar genom att bli bättre på att kommunicera sin affärsidé. Och så hjälper jag storföretag att göra bättre keynotes. Min specialitet är det korta formatet, det vill säga att alla presentationer och säljpitchar som är under 15 minuter.

Berätta din historia, hur började det hela?
Det hela började på Ericsson där jag jobbade som Business builder. Det innebar bland annat att jag höll mycket föreläsningar och presentationer för Ericssons VIP-kunder. Vi skulle kunna presentera hela Ericssons produktportfölj på ett övergripande sätt och samtidigt bygga varumärket. Jag kunde till exempel bli bokad för att göra en 45 minuters presentation för en kund för att visa alla Ericssons lösningar inom till exempel hållbarhet men i nästan alla fall blev kunderna sena och jag fick bara sju minuter till mitt förfogade. Det ledde till att jag blev specialist på det korta formatet; att paketera, förenkla och ändå få fram budskapet.

En dag blev jag helt otippat uppsagt på grund av nedskärningar och jag hade svårt att få nytt jobb eftersom ingen visste vad Business builder var. Och när jag väl kom på intervju så tyckte de att jag var överkvalificerad.

Så faktum är att jag halkade in på det jag gör nu på ett bananskal. Det var en före detta kollega till mig som hade kommit med Venture cup-finalen där finalisterna bara hade tre minuter på sig att dra sin pitch. Så hon bad mig om hjälp. Vi satte upp stolar i hennes vardagsrum och så tränade vi. Hon såg att jag brann för det här och tyckte att jag borde göra det här till ett koncept och gå ut och hjälpa fler. Här någonstans föddes den affärsidé som ligger till grund för det jag jobbar med idag.

Förutom att föreläsa och coacha sitter jag även i en del paneler, jury uppdrag och åtar jag mig också moderatorsuppdrag.  I höstas genomförde jag ett sådant uppdrag för TEDx Stockholm där jag också arbetar som talarcoach.

Hur fick du in dina första kunder?
Som av en händelse är min kusin involverad i SUP46 (Start-Up People in Sweden), Sveriges första tech hub för entreprenörer, där fick jag testa mitt koncept på tre bolag för att visa vad jag går för. Jag fick jättebra feedback och strax efteråt blev jag kontaktad av STING (Stockholm Innovation and Growth) som är Sveriges största inkubator för att hjälpa deras start-ups att bli vassare på sina pitchar. Ett jättekul uppdrag som jag har fortfarande idag.

Hur kan ett uppdrag med en kund se ut?
När det gäller mina start-ups börjar det oftast med en föreläsning och sedan individuell coaching. När jag arbetar med större företag är det oftast en person i ledningsgruppen som ska hålla en keynote och då är jag inne och coachar dem. Vi jobba med allt ifrån content och storytelling till vad de har på sig, var de ska stå och hur deras power point ser ut.

Beskriv dig själv med tre eller fyra ord
Genuin, energisk, leveranssäker och med hjärtat på rätta stället.

Vad är det roligaste med ditt jobb?
Det är att jag träffar så sjukt mycket smarta människor med fantastiska idéer. Och att den enda dagen inte är den andra lik. Att ena dagen stå och hålla en föreläsning inför ett chefsnätverk till att nästa dag sitta med ett tvåmanbolag som ska förändra världen med Artificiell Intelligens till att dagen efter det hjälpa ett familjeföretag som syr kläder att lyckas på Paris fashion week. Det är sjukt kul!

Vad är det bästa med att vara egenföretagare?
Att få välja sina kunder och uppdrag. Hade jagat en kund jättelänge som bara inte hörde av sig och då insåg jag att jag bara ska jobba med folk som vill jobba med mig och som jag vill jobba med. Om man ska jobba så mycket som man gör som egenföretagare så måste det vara kul.

Vilket är ditt nästa steg?
Dels håller jag på att grunna över om jag ska expandera och i så fall hur, men jag håller också på att, tillsammans med en annan tjej, lansera ett nytt företag där hela tanken är att utmana den traditionella konsultbranschen som ofta genomför långa tidskrävande och kostsamma processer. Vi hjälper företag att komma på nya idéer på kortare tid men mindre resurser. Vi har testkört den här processen på delar av ICA och det gick så himla bra att de vill fortsätta att jobba på det här viset. Och nu är tanken att vi ska ta in ännu fler kunder!

Varför gick du med i Talarföreningen?
En tjej som jag hade coachat var med i föreningen och jag blev sugen på att söka. Men jag trodde inte att jag skulle komma med eftersom jag då inte hade hållit så jättemånga föreläsningar i mitt egna bolag ännu. Men jag kom med och jag är så himla glad över det. Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få så mycket tips, idéer och kunskap som alla fantastiska medlemmar delar med sig av. Otrolig generositet bland oss alla som bidrar till en härlig stämning.

Text: Pia Lanneberg

Denna Intervjustafett har hittills bestått av:
Anna-Karin Lingham
My Gross (redaktör för Intervju pågår)
Pia Lanneberg