Intervju pågår: My Gross

När jag öppnar ytterdörren till mitt kontor möts jag av en glatt och högt skönsjungande My med blommor och bullar i händerna. Vi ska intervjua varandra, jag råkar fylla år och hon vill fira. Sådan är hon, My Gross. Rolig och seriös. En generös glädjespridare med vass kompetens och imponerande affärsbakgrund. En kvinna som vet hur man balanserar och drar nytta av kontraster. Följ med till mitt samtal med My Gross.

Vem är du och hur ser din bakgrund ut?

En viktig del av min bakgrund är min resa med butikskedjan Ordning & Reda. Den är jag otroligt stolt och tacksam över. Vi etablerade oss över hela världen, helt utan klassisk marknadsföring. Vi använde en modell som fungerar i vilket företag som helst och utvecklades från två till femtio butiker i femton länder på femton år. Jag gick från rollen som butikssäljare till marknadschef. Samtidigt var jag utbildningsansvarig på företaget och jobbade med mjuka värden.

Under tre år var jag marknadschef i SKHLM Skärholmen Centrum. Vi gick från kris till normalläge under den treårsperioden. Jag har gjort det jag pratar om på riktigt!

Ge oss en inblick i ditt område

Mitt företag heter ”Säljande attityder”. Jag har föreläst i 25 år och jobbar numera med både personliga samtal, föreläsningar och utbildningar. Att göra skillnad och få effekt är viktigt för mig. Föreläsningarna är alltid anpassade till kundens behov, med god hjälp av en stor verktygslåda.

Mina föreläsningar handlar om:

• Service och bemötande
  • Försäljning och säljande team
  • Att bygga starka varumärken genom ett gott bemötande

När du lämnar min föreläsning vill jag att du ska vara glad och ha ny energi. Om du har ”taggat på” för ditt jobb igen – eller bestämt dig för att byta jobb – då har vi tagit ett viktigt steg tillsammans.

Kunder kommer ofta ”på köpet” i många yrken. Du behöver förstå hur du förhåller dig till kunderna oavsett vad du jobbar med – glasmästare likaväl som ekonomichef. Du behöver gilla att ha kontakt med kunder och kunna ta hand om dem. Då kommer du att göra det bra!

Vi svenskar är svältfödda på service. Om någon tar i lite extra, så kommer det att sticka ut och göra stor skillnad. Det mänskliga mötet är så mycket värt. Det behöver inte vara svårt. Gå tillbaka till vad ditt jobb går ut på. Någon ska välja att säga JA till ditt erbjudande.

Fundera på det här: Hur ser vi till att våra kundmöten blir bra, att kunderna blir nöjda och att de kommer tillbaka?

Vad gör dig intressant för dina kunder?

Som säljare kan jag få min publik att känna att de också är genuina och trovärdiga säljare. Jag knyter an till publiken och kan skapa energi. Dessutom förstår jag kalkylen och kan kombinera den med min kreativitet.

Det tjänar mig väl att jag har skådespelat, har koll på andning, kropp och tal och är trygg och grundad på scenen. Jag har varit med om det jag pratar om och får ofta kommentaren ”Ingen bullshit” i utvärderingar.  Det är viktigt för mig att se att polletten trillar ner hos kunden. Tills det händer gnor jag på.

Du har gått flera kurser i stand-up-comedy. Hur har det utvecklat din roll som föreläsare?

Det har hjälpt mig att bli tydligare och retoriskt vassare. Jag har fått större självinsikt kring vad publiken uppfattar och har blivit skickligare på att göra mina föreläsningar roligare. Det kan vara befriande för både mig och publiken.

För mig är det viktigt att åhörarna har roligt, så det jobbar jag för. Publiken ska gå glad från min föreläsning. Samtidigt är jag seriös. Skrattet ska inte fastna i halsen, men det ska vara på riktigt!

Berätta något som få känner till om dig

Jag gick till final i TV-programmet ”Sveriges Roligaste” 1993, men blev diskad därför att min historia var för fräck…

Vad ska du göra imorgon?

Då kommer jag att sätta ihop en presentation för en ledningsgrupp, vars medarbetare jag ska utbilda framöver. Vi ska se till att företaget får ännu nöjdare kunder. Budskapet behöver vara förankrat hela vägen upp i organisationen, så att jag rakryggat kan stå inför alla medarbetare och säga: ”Såhär tycker jag att vi ska göra!”

Vad betyder Talarföreningen för dig?

Vid första träffen – för ett år sedan – trodde jag att alla hade känt varandra sedan barnsben. Det visade sig att de blivit goda och stöttande vänner via föreningen. Nu är jag överförtjust över hur lätt det är att få hjälp och hur generösa alla är på olika sätt – inte minst de väletablerade. Mitt medlemskap ger oerhört mycket mer än jag kunde tro!

Tack My för ett spännande samtal. Du imponerar och inspirerar!

Anna-Karin Lingham