Andrea Hartmann Jovell intervjuar
Jan Kronkvist

Jan sitter i en brun fåtölj och har mörk kavaj med grå skjorta och glasögon, glatt leende mot kameran.

Från skådespel på Läckö slott till retorikutbildningar för yrkesverksamma

Inställda möten och framskjutna samtal – så såg Jan Kronkvists fullbokade kalender ut innan vi äntligen fick till denna intervju. Så nu sitter vi här, i ett klassiskt telefonsamtal på distans. Jag är på några veckors workation i en liten by i Jämtland och Jan befinner sig på landet ut mot Skaftö. ”Man tar av vid Marsipanladan innan Skaftöbron så ligger huset där.”

Jan, med bred erfarenhet av att möta människor bär en karakteristisk skådespelarglöd och delar med sig av sina erfarenheter och sina tankar.

Jan som nyligen genomgått prövningar på det personliga planet, öppnar upp om en svår förlust: ”Min storasyster drabbades av cancer och dog nyligen.” Det är tydligt att hans syster Marie är en viktig del av hans liv och att hennes frånvaro väger tungt.

När jag frågar Jan var han är just nu beskriver han ivrigt sitt lantställe på Bokenäset vid Västkusten, en plats där han och hans fru och 14-åriga dotter för några år sedan har förvärvat ett hus. Han berättar om deras äventyr med att lära sig kajakpaddling och om vikten av att bryta rutiner och finna lugn i vardagen med familjen och deras två Flatcoated retriever vid sin sida.

Naturälskare och retorikexpert

Utöver att vara en naturälskande individ är han också en framstående kommunikatör och retorikexpert som delar med sig av sin erfarenhet genom utbildningar och konsultuppdrag för olika organisationer och företag, här nämner han Didriksson, Securitas och Arla; imponerande uppdragsgivare allihop. Och när jag frågar hur han finner sina uppdrag:

”De brukar ringa och fråga om vi kan köra den här utbildningen i år igen. Och så har jag ju en hemsida och nyhetsbrev som gör att nya kunder skickar förfrågningar” Jan börjar prata om sina uppdrag med värme och passion, det går inte att ta miste på att han älskar sitt jobb!

Foto utomhus på Jan i mörkblå kavaj, blå skjorta och glasögon. I bakgrunden ser man Riksdagshuset där Jan precis haft utbildning i berättar- och framförandeteknik för anställda som tar emot grupper på guidade visningar så de blir intressanta och engagerande att lyssna på.

Jan har många olika uppdragsgivare. Här står han framför Riksdagshuset där han precis utbildat anställda i framförande- och berättarteknik så deras guidade visningar blir intressanta och engagerande för besökarna, mycket uppskattat.

Att prata fritt ur hjärtat kan gå bra… men det finns risker

Jag frågar Jan vad de vanligaste misstagen är när vi presenterar?
”Att vi vill vara oss själva och prata fritt ur hjärtat, i stället för att prata utifrån vår yrkesroll. Det är bra att vara ärlig, men om du ska förmedla ett känsligt beslut som du vet att medarbetarna är emot och inleder med att bara prata på, glömmer att förklara varför beslutet är fattat eller inte kan svara på frågor eftersom du inte är förberedd så finns det en stor risk att de blir ännu mer arga. De kan tycka att ledningen inte bryr sig och att du inte sköter ditt jobb. Och då ångrar vi att vi inte gjort vår hemläxa och var bättre förberedda”.

Jan fortsätter med att göra en jämförelse med när han spelade amatörteater på Läckö slott utanför Lidköping med Esplanadteatern.

”På premiären var vi strålande, dagen efter en katastrof. Grejen var att vi spelade på känsla och inlevelse och efter premiären var vi helt dränerade efter månader av förberedelse och stor anspänning. Andra föreställningen hade vi ingen energi kvar så det blev en annan pjäs.”

Jan står framför en publik och föreläser om modern retorik. Han har mörkblå kavaj, ljusblå skjorta och blå jeans.Resan till utbildare och föreläsare började med Teambuilding utanför Norrtälje

Den bakgrund Jan har sträcker sig från amatörteater på Läckö slott till film och Tv-produktioner som Tre kronor, en av Sveriges första dokusåpor. Här menar Jan sig ha förfinat sin skådespelarteknik och samtidigt utvecklat viktiga insikter om kommunikation och gruppdynamik. Han berättar om sina erfarenheter från olika aktiviteter med teambuilding på Norrtälje äventyrskonferens och UGL i Hammarbyhamnen, utbildningar där han lärt sig att effektiv kommunikation, medvetenhet och samarbete är nyckeln till framgång. När jag frågar om hans målsättningar och drömmar för framtiden reflekterar Jan över sin tidigare strävan att bli den bästa inom sitt område. ”Jag skulle bli den mest populäre föreläsaren och utbildaren i retorik och kommunikation i Sverige.”

Magi, igenkänning, minnesvärd – vill Jan ska vara kärnan i sina föreläsningar

Jan lyfter gärna tillfället då han mötte VD på Rasta som menade att de fortfarande pratar om Jans föreläsning på personaldag för 6 år sedan på Nya Ullevi med scener med bra och mindre bra bemötande och de själva fick gå upp och agera. Jan understryker: ”Jag vill skapa magi, att mina föreläsningar är minnesvärda, de ska vara en upplevelse som kittlar, berör och inspirera människor att vilja utvecklas.”

Numera ser Jan något mer nyanserat på mål och framgång. Han betonar vikten av att njuta av nuet och att inte fastna i jakten på att bli bäst. Jan vill fokusera på att glädja och hjälpa till att utveckla människors kommunikativa förmågor och uppleva livet fullt ut och fortsätter: ”…och så ska jag bli mer aktiv i Talarföreningen. När jag frågar något hos Talarföreningen får jag alltid svar, folk är givmilda att dela med sig. För kunskap och att bolla frågor är det en fantastisk förening. Jag vill gärna ta mer kontakt, komma in i gemenskapen också. Du behöver tillföra själv för att det ska bli möjligt.”

Jans förebilder är hans syster Marie som en vardagens hjältinna och Barack Obama. De har inspirerat honom till att bli en allt bättre kommunikatör, konsult och människa.

Andrea står upp och har en vit blus och blå jeans med armarna runt Jans högerarm. Jan har mörk kavaj, grå skjorta och glasögon och båda ser mycket glada ut.Jan – en livsbejakande människa med strängar på sin lyra

Jan Kronkvist är mångsidig, från skådespelare och föreläsare till timanställd på en skola, konsult och utbildare i retorik, kommunikation och ledarskap. Han är en vardagsnjutare som vill göra skillnad och sprida kunskap till glädje för såväl vuxna som barn. Dessa insikter understryker en bild av livsglädje som gör honom till den inspirerande person han är idag.