Att ta människor från ”good to great”
– My Gross intervjuar Pia Lanneberg.

Det tog ett tag att hitta en tid för mig  och Pia Lanneberg att ses. Det var två fullspäckade kalendrar som skulle klicka, men så träffades vi till slut i min lokal på Söders Höjder i Stockholm. Vi hade aldrig träffats förut och jag såg väldigt mycket fram emot att få lära känna Pia mer. Pia är relativt ny som medlem i Talarföreningen och jag är så glad att hon ville vara med i vår intervjustafett.

Hur ser din bakgrund ut?
Först en tre-årig utbildning på Danshögskolans pedagoglinje och sedan följde en karriär som professionell dansare och pedagog under tio år. Efter två barn och en rygg som inte ville vara med längre så bytte jag bana helt. Jag arbetade med sälj- och marknadsföring på ett stort tysk klädföretag, jag pluggade journalistik och sedan startade jag och två andra personer en PR-byrå, inriktad på marknads-pr. Faktum är att vi var den första PR-byrån som var helt inriktad på konsument-marknaden. Sedan följde tio väldigt roliga år då vi arbetade med företag som Volvo Cars, Telia Sonera, Hemtex, Levis, Land Rover, Björn Borg och många andra kända varumärken. Vi hade lite flyt och öppnade i rask takt dotterbolag i Norge, Finland och Danmark. Men efter 10 år som VD och delägare, ville jag vidare.  Så jag startade en egen liten låda, utan anställda den här gången. Jag ville fortsätta att arbeta med  varumärkesbyggande och kommunikation, men ville gärna flytta fokus från produkter och tjänster till den mänskliga aspekten av varumärkesbyggandet. Någonstans där skapades embryot till det som idag är mitt nya företag, InnerBrand.

Vad gör du?
Jag hjälper människor att bli välkända och uppskattade profiler på sitt företag, inom sitt område eller i sin bransch. Och det gör jag genom insatser inom ledarskap, kommunikation och executive branding. Jag föreläser, coachar och utbildar.

Vilka branscher jobbar du med?
Jag jobbat och kan jobba med i stort sett alla branscher, men många av mina kunder finns inom bank- och finanssektorn, läkemedelsindustrin, ideella organisationer, IT-konsultföretag, advokat- och revisionsbyråer samt inom hotell- och restaurangnäringen.

Varför vill du vara egenföretagare?
Jag har aldrig varit anställd, förutom i bolag jag själv äger. Inom kultursektorn har ju aldrig fasta anställningar varit speciellt vanliga, så jag var gigare långt innan ordet uppfanns.

Vad är ditt nästa steg?
Efter många år som egenföretagare är jag beredd att växa igen. Vi är nu tre stycken i bolaget och ambitionen är att bli fler.

Varför står du på scenen som föreläsare?
Jag har faktiskt aldrig drömt om att föreläsa, det bara hände. Jag fick förfrågningar och tyckte att det var kul och idag föreläser jag rätt så mycket. Att bidra till andra människors framgång är det som alltid drivit mig. Jag gillar helt enkelt att lära ut saker, att träna andra, att ta människor från ”good to great”. Jag har stått på många scener i mitt liv och tycker fortfarande att det är jätteroligt, men det jag gillar allra mest är den pedagogiska och coachande delen av arbetet.

Vilken är din drömkund?
Jag säger pass på den. Jag har superbra kunder. Stora företag som är återkommande kunder. Jag är på en bra plats nu.

Varför gick du med i Talarföreningen?
Jag är en sjukt nyfiken person. Föreningen poppade upp i mitt flöde och jag tyckte att det lät spännande. Jag måste säga att jag aldrig har stött på en sådan kollegial generositet. Ni har en väldigt trevlig ton mot varandra och delar generöst med er av erfarenheter, tips och trix.  Att folk dessutom vågar vara sårbara inför varandra är fantastiskt. Jag har inte varit så aktiv ännu, men är definitivt en ambassadör!

Vad ska du göra i morgon?
Jag ska genomföra en heldagsutbildning i Executive Branding på ett talent managementprogram.

Mys ord efter mötet med Pia
Efter att vi sågs så har jag tänkt mycket på Pia. Jag blev bland annat oerhört inspirerad av hennes resa som företagare och av modet att bryta upp från något som fungerar bra för att följa sin egen vision. Jag hoppas att våra vägar korsas snart igen för fortsatta samtal.

//My Gross

Denna Intervjustafett har hittills bestått av:
Anna-Karin Lingham
My Gross (redaktör för Intervju pågår)
Pia Lanneberg