Intervju pågår med Anna-Karin Lingham

Jag vill vara nyfiket klok

”Jag är den jag är. Både på scenen och utanför.” Så börjar mitt och Anna-Karins samtal på hennes fantastiska kontor. ”Jag försöker att behålla min personlighet och trygghet i alla situationer, även om jag förstås också anpassar mig till omgivningen”, förklarar hon. Det har gått en tid sedan vårt samtal en av de där galet snöiga, kalla sportlovsdagarna i slutet av februari. Jag tänker att det känns som att jag är på väg till ett möte i en julkalender när jag står och väntar utanför dörren till det gamla huset på Bondegatan i Stockholm, där Anna-Karin huserar tillsammans med en massa andra kreativa människor. Det är minsann Anna-Karins födelsedag och hon bjuder på bakelser med hembakad rulltårta och vindruvor. Efter vårt samtal ska hon gå på sin crawlkurs och vi skrattar åt hur hon ska klämma sig i sin tighta baddräkt efter vårt födelsedagsfika.

VEM ÄR DU?

Jag arbetar som varumärkeskonsult, talare och konstnär – en småstadstjej i storstaden, med både affärssinne och en kreativ ådra. Jag gillar både människor och affärer, är nyfiken och ser sammanhang. Dessutom gillar jag att hitta ovanliga vinklar på situationer och ställa udda frågor som gör att jag kan bidra på ett annorlunda sätt. Jag hoppas och tror att folk upplever att det jag gör är äkta, genuint och samtidigt intressant. Ofta sägs det att jag är klok. Men jag vill inte vara stoppklossklok utan nyfiket klok. Det ska leda vidare! Min vision är att hjälpa människor och företag att öppna sina fönster på glänt eller vid gavel, så att de får tillgång till den spännande arenan där ute. Jag vet inte hur andras arena ser ut, men jag vet att den finns och att den väntar. Jag vill ge insikter och verktyg som hjälper andra att våga kliva ut, upptäcka nya fantastiska möjligheter och ta nästa värdefulla steg.

VAD MENAR DU MED VARUMÄRKE?

Allt jag jobbar med kretsar kring ett varumärkestänk. Det är väldigt roligt! Varumärkesutveckling handlar om både strategi och taktik, företag och människor. I sin bästa form är varumärket själva navet i en organisation. Det bidrar till ökad lönsamhet, skapar stadga och tempo. Det handlar om att stärka det intryck omgivningen får av oss, som leder till gillande och köp. Det måste börja inifrån. En stadig intern bild skickar ut tydliga och trovärdiga signaler. Det hjälper oss att nå rätt marknad.

VAD ÄR ETT TYPISKT UPPDRAG FÖR DIG?

Mina typiska uppdrag är att föreläsa, vägleda individer och leda varumärkesprocesser i både stora och mindre organisationer, i Sverige och internationellt. Jag vill vara en insiktsföreläsare som skapar nya, spännande insikter hos de som lyssnar. När de lämnar föreläsningen ska deras syn på världen vara lite mer nyfiken och annorlunda än när de kom.

De flesta företag har ju en marknads- och försäljningsbudget. Vad många inte tänker på är att en av de starkaste kanalerna är medarbetarna. Varför inte ta vara på den potentialen och skapa en ambassadörsbudget? Jag vill skapa förståelse för varje individ som viktig ambassadör för företagets varumärke. Då gäller det att både medarbetare och företag har tydliga varumärken så att matchen mellan dem kan bli strålande. För DÄR finns arbetsglädje och lönsamhet. Jag kallar konceptet för Ambassador Branding och ser det som nästa självklara steg efter Employer Branding.

HUR KOMMER DET SIG ATT DU STÅR PÅ SCEN?

Jag har haft ledande roller inom Axfood, Hästen Sängar och Apotek Hjärtat. Min affärsbakgrund gör att jag kan företagandet. Scenvanan har jag från sången. Jag gillar fokuset i stunden på scenen, när vi kan skapa en gemensam känsla i rummet. Dessutom älskar jag energin när man kliver ut från en föreläsning och har öppnat upp nya tankar eller lärt ut något som gör skillnad. Jag har ett stort människointresse och är intresserad av hur vi kan bli mer engagerade på jobbet och skapa nya resultat. Det är intressant att utforska och utveckla. Det kan man göra med hjälp av mina verktyg och metoder, som en kortare tankeväckande föreläsning eller i längre processer.

BERÄTTA NÅGOT SOM VI INTE KÄNNER TILL OM DIG:

Jag kan kula, alltså ropa hem kossor till fäboden (om det skulle behövas…). Jag har paddlat kajak i Venedigs kanaler. Jag kan sy min egen balklänning. I tjugoårsåldern hade jag ett eget klädmärke – AnAnnas – för alla kläder jag sydde själv.

VARFÖR GICK DU MED I TALARFÖRENINGEN?

Jag har varit med i drygt tre år och har nu glädjen att sitta i styrelsen. Jag gick med för att få kompetensutveckling och för att få tillhöra en tribe som talare. För mig är generositeten i Talarföreningen fantastisk. Mina förväntningar på föreningen har uppfyllts över förväntan!

VAD SKA DU GÖRA I MORGON?

Min första bok heter ”Visa ditt rätta jag”. Den handlar om utveckling av det personliga varumärket. I morgon ska jag skriva vidare på min andra bok, som så småningom ska bli en slags uppföljare. Dessutom ska jag föreläsa om den viktiga och spännande rollen som varumärkesambassadör i en annorlunda bransch.

Mina tankar efter samtalet med Anna-Karin:

Anna-Karin är verkligen något så ovanligt som en kreativ själ i en affärsmässig förpackning och som åhörare så tänker jag att man får både och. Anna-Karin brinner för hur vi ska bygga varumärken inifrån och ut med medarbetarna i fokus. Ju mer jag lär känna Anna-Karin, desto mer vill jag ha hennes nyfikna klokskap i mitt liv! För att lära känna Anna-Karin ytterligare så rekommenderar jag podden ”Bli din bästa version” med Kim SchoultzHär hittar du Anna-Karins handbok Visa ditt rätta jag.

My Gross