Charlotte Signahl intervjuar Stefan Hyttfors

Länge har jag varit nyfiken på hur Stefan Hyttfors resonerar kring framtiden för föreläsarbranschen så när möjligheten kom att få intervjua en medlem i föreningen skyndade jag mig att få tag i Stefan. Stefan sitter i ett hotellrum i Sydamerika för att landa och förbereda sig inför ett uppdrag. Bara det, att han reser över hela världen och pratar gör mig än mer nyfiken på vad han har att säga. Tänkte mig att vi skulle prata i kanske 20 minuter men när jag var klar så såg jag att inspelningen visade en timma och tjugo minuter! I min lycka och iver lyckades jag då radera inspelningen och skriver nu så gott jag kan ur minnet.

Vi börjar på temat om liveföreläsningar kommer finnas i framtiden med all fantastisk teknik som finns och kommer finnas. Stefan tror det för mötet mellan människor kan inte ersättas av tekniska möten – i alla fall inte ännu. Han förklarar också att han inte tycker att han talar om framtiden utan mer om den tid vi är i, påvisar trender och tendenser nu, drar slutsatser utifrån vad han ser nu och vad som händer, så många är inte helt uppmärksamma på det och lever kanske lite i det som var.

Apropå trender och framtiden för talare så säger Stefan att kunna tala och framföra ett budskap finns som en av många trender men att speciella ämnen skulle komma ser inte Stefan, kanske i så fall alla hållbarhetsfrågor. Då funkar det inte att bara stoppa in ordet hållbarhet framför sitt redan invanda ämne utan att kanske utgå från hållbarhets målen som ex FN satt upp. Men att talaren har en passion för sitt ämne kommer aldrig bli otrendigt. Samtalet glider över på temat bra eller dåliga ämnen och framföranden. Kanske, säger Stefan, att den som inte får så många uppdrag måste våga se att det inte är tillräckligt intressant, tillräckligt bra. Det är inte farligt att göra flera saker i livet, kanske är det då dags att byta karriär? Jag frågar om många blir irriterade på honom för han är känd för att vara rak och ärlig och han berättar att det händer, att om han berättar om trender han ser som ett företag inte riktigt levererar på eller en person i publiken inte gillar så kan de bli arga på budbäraren. Vi pratar vidare om förmågan att reflektera över sig själv och sina förmågor och ämnen. Vi konstaterar att förmågan varierar mellan människor och för oss alla olika dagar.

Talarbranschen är enligt Stefan en så omogen bransch att det inte är meningsfullt att tala om konkurrens. Föreningens funktion är ju att hjälpa branschen att mogna, ju bättre vi blir tillsammans, desto bättre för mig som individ.

Vilken slags uppdrag vill då en Globalspeaker ha? Undrar jag. Globala! säger Stefan enkelt, att är det en stor publik, stor arena, bra förutsättningar ja då tackar han glatt ja. Eller ledningsgruppen som verkligen vill lyssna och ta till sig. Men att tiden för 30 personer i en sunkig kurslokal på mindre ort är över. Vi pratar vidare om förutsättningar för uppdrag och han förklarar noga att han inte lämnar något åt slumpen, eller att han aldrig ser något som någon annans ansvar, att tekniken fungerar dubbelkollar han på plats och i god tid varje gång. En god leverans är en förutsättning för fler uppdrag och att det helt är ens eget ansvar att se till att det blir så. Jag tänker att hans framgång inte är en slump.

Jag fortsätter att imponeras av Stefan, av hans kombination av extrem skärpa och ödmjukhet. Jag hoppas att han fortsätter att tala om trender på sitt skarpa, underfundiga och samtidigt ödmjuka sätt i många år ännu.

Av: Charlotte Signahl