Intervju pågår:
Mia Liljeberg
intervjuar
Patrik Nordkvist

När jag fick frågan om vem jag ville intervjua, så tänkte jag direkt på Patrik. Han hade nyss klivit av rollen som styrelseordförande för Talarföreningen som han hade haft mellan 2019 och 2021, i 2 år. Han hade hållit en ganska låg profil som ordförande utåt, men som styrelse ändå fått igenom flera förändringar.

När vi möts upp på Corona-säkert vis i ett Zoom-möte så visar det sig att vi hade mer gemensamt än vi trodde.

Jag har inget intresse av att tala egentligen, jag vill bara att andra ska lyckas, säger Patrik tidigt i samtalet.

Och det stämmer ju verkligen. Patrik har jobbat med sälj hela livet, från extrajobb med annonsförsäljning till lokaltidningen. Pappa är journalist och tillsammans så skapade de en egen lokaltidning när han var 12 år, för 3000 hushåll i Norrköping. Så uppvuxen i en företagarfamilj blev det naturligt att ha eget företag.  Och fröet till ledarskap såddes tidigt och Patrik har haft personalansvar sen 19 års ålder. De senaste 4 åren har dock varit utan egen personal men han har på så vis byggt upp en lång erfarenhet av att leda och utveckla andra.

Ja, så vem är Patrik som person? Ja, han har ju lätt för att kliva upp som chef där det behövs och som många andra medlemmar i föreningen är han inte så extrovert som man kan tro att talare är. Han är född på Öland, uppvuxen i Norrköping och bor numera med sin familj, sambo och son på 11 år, i Stockholms innerstad.

Han har hunnit med 8 maraton, 2 vätternrundor och något som vi båda har haft är sköldpaddor sen vi var barn. Hur många har som vuxen kvar samma husdjur som de hade som barn? Så han erkänner att han kan vara superkonservativ och traditionell, samtidigt som jag inte mött någon som har sådan koll på sin säljprocess och automatiserat det hela baserat på Linkedin, funnels och psykologi.

Lite gammaldags och ultramodern, han är verkligen den moderna hybriden, både och i stället för antingen eller, och det är ju precis det mindset som många företag behöver anamma.

Hans företag föddes genom hans blogg Försäljningschefen som startades 2010 under hans pappaledighet, medan han fortfarande var anställd och VD. När sen flera frågade om hjälp startade han sitt bolag 2016, som hjälper företag att öka sin tillväxt, där föreläsningar är ett sätt att hjälpa företag, och utbildningar och rådgivning är andra tjänster som han erbjuder. Bloggen är välbesökt med 15 000 visningar i månaden.

Att leva som man lär, är ett viktigt motto för Patrik och det genomsyrar hans företag och sätt att vara. Uppväxten i ett journalisthem gjorde honom van vid diskussioner och högt i tak, vilket leder till att han står för det han gör och även väljer sådana kunder.

Vi insåg att vi hade väldigt lika synsätt, att ta ansvar för sitt eget liv. Antingen så utvecklas man eller så dör man.

Ju rikare man känner sig, desto rikare blir man och han har under lång tid skänkt 10% av sin lön till välgörenhet.

Vad gör andra som är bättre och hur kan jag hjälpa andra till min nivå?

Så vilka förebilder har Patrik? Neil Patel är bra på så många saker och från honom lärde han sig SEO, sökmotoroptimering och det har även genomsyrat hur han paketerar sitt material.

På tal om paketering så har han nyligen gett ut sin första bok ”Säljvanor – Så skapar du vanorna som ökar din försäljning”. Boken beskriver just hur du omsätter drivkraft till konkret vana och beteende. Digitaliseringen har hjälpt honom mycket att få till sina vanor genom att han inte behöver fundera på vem och hur han ska kontakta utan det är redan systematiserat så han kan fokusera på att bara utföra sina vanor.

Boken är ett resultat av vanor som han lär ut i sina utbildningar som han tagit fram med hjälp av psykolog och beteendevetare. Enkla vanor som kan börja användas och följas upp, då stor del av resultatet ligger i uppföljningen.

Effektivitet var också ett ämne som vi kom tillbaka till flera gånger under intervjun, att lägga energin där den gör nytta och ta bort onödiga val. Därav att Patrik alltid bär grå kostymer och blå skjortor på jobbet.

Allt för att det ska vara effektivt, flödet ska flyta på, så han kan vara närvarande på jobb på jobbet och närvarande med familj utanför jobbet.

Flödestänk och processinriktningen kommer från att han var chef på telemarketingbolag och hade 1000 personer som rapporterade till honom som 26-åring. Allt behövde flöda på.

Mia Liljeberg

Hur utvecklas du och vad kommer sen?
Jag har gjort ett arbete med att smalna av mitt erbjudande och nu skalar jag upp med fler utbildningar genom nätverk och jag arbetar redan på engelska med flera internationella bolag med fokus på tillväxtbolag.

Vi lanserar också i höst ett tillväxtnätverk för mellanstora bolag, för bolag som främst vill växa och att det är trevligt är en bonus.

Tack Patrik för ett fint samtal. Vad roligt att se så många saker vi hade gemensamt, från sköldpaddor till flödesfokus och effektivitet. Och så inspirerande hur du lever som du lär.

Vilka slutord vill du ge till läsarna?
Jag tror och försöker leva efter att ”Man ska vara sin största beundrare och sin största kritiker och klara balansen.”