Intervju pågår:
Birgitta Sjöstrand
intervjuar
Mia Liljeberg

Ödmjuk globetrotter med spjutspetskunskap hon generöst delar med sig av.

När hela världen fick ställa om till digitala möten och föredrag hade Mia Liljeberg redan en studio och jobbat med virtuella team i 20 år.

En av grundarna till Talarföreningen hade på något sätt slunkit undan intervjuslingan. När det blev min tur att lyfta fram en kollega tänkte jag direkt på Mia och insåg att hon hade gått under radarn. Hon är en av dem som alltid ställer upp och svarar på frågor. Jag är glad över att få kalla henne min vän och utan henne hade min bok inte blivit skriven. Vi träffas över Teams en fin sommardag och pratar om både dåtid, nutid och framtid.

Mia berättar om att hon ursprungligen kom från Finland och flyttade runt mycket som liten och hamnade som treåring på ett barnhem i Södertälje innan hon blev placerad i familjehem i Sandviken där hon växte upp med tio syskon. Hon förstod bara finska och var tyst i hela två och ett halvt år då hon lyssnade och lärde sig svenska och när hon väl började tala som fem och ett halvt-åring var det i långa meningar. Jag frågar Mia om vad hon har för utbildning och hon berättar att hon utbildade sig till ingenjör med inriktning industriell ekonomi. Då hon  var överintelligent som barn så ledde det till kommunikationsproblem som vuxen, då hon kunde hoppa över flera steg i ett samtal eller om hon till exempel skulle lära ut programmering till andra. Det blev hennes lycka. Det var då hon började fördjupa sig i hur människor kommunicerar med varandra och hon fick jobba med detta globalt och med de kulturella utmaningarna som det innebär. Redan 2002 började hon arbeta med förändringsledning i Australien och tog med den kompetensen hem till Sverige, långt innan det blev ett ämne i Sverige. Hon berättar om utmanande uppdrag i bland annat Afrika. Hon har jobbat i 20 olika länder! Det visar sig att Mia gått massor med andra utbildningar också, en del har vi gemensamt som NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) och Susan Wheelans Grupputveckling GDQ. Vi tror båda på utveckling och att vara flexibel. Mia är engagerad inte bara i Talarföreningen utan också i andra branschföreningar som Lean Forum, Innovationsledarna och IAF för workshopledare som visar hennes djup och bredd. Hon är en ödmjuk person som aldrig skryter eller framhåller sig själv. Hon visar sin intelligens och kunnande med ett lugn och med medmänsklighet.

Vi pratar vidare om vad hon gör nu, jag vet att Mia är en uppskattad internationell föreläsare, TEDx talare och att hon gör annat också och ber henne berätta lite om det. Hon berättar att hon jobbar med framtidens ledarskap och strategisk kulturförflyttning, resultatet får man genom människor. Det betyder att hon jobbar med förändringsledning  och kultur som är två sidor av samma mynt, det gället att justera kulturen för att få förändringen att landa.

Hon jobbar både med affärs- och verksamhetsutveckling, alltså både med paketering och leverans. På engelska heter det business development och är ett samlingsnamn för både ock. I Sverige delar vi upp områdena. Mias styrka är att ha både ingenjörsdelen och verksamhetsutvecklingen som driver resultat samt ha den mjuka delen som får människorna i organisationerna med sig på förändringen. Dessutom kan hon applicera detta hos kunderna. Hon anpassar lösningar för alla sina kunder och i och med att det blir mer och mer digitaliserat i samhället har hon en fördel som har digitaliseringsbakgrund. Hon har jobbat med virtuella team i mer än 20 år och kan hjälpa chefer leda på distans via nätet och vad de kan förvänta sig i form av beteenden och utmaningar.

Jag undrar hur det kommer sig att hon bestämde sig för att börja föreläsa när hennes konsultkarriär var så lukrativ. Mia berättar att hon skrev en bok ”Låt bilden göra jobbet” som för övrigt är en mycket bra bok som beskriver hur vi alla kan använda bilder när vi ska förklara saker, vi kommer ihåg bättre om vi ser bilder. Boken blev ingångsbiljetten till föreläsandet och Mia befann sig i kärntruppen som startade Talarföreningen i Sverige och hon satt i den första styrelsen. Hon berättar att hon gillar att jobba med branschen och även arbetat internationellt med styrelsearbete i Global Speaking Federation. Hon har lätt att zooma ut och se helheter och är intresserad av Globala företeelser.

Jag blir nyfiken och undrar vad Mia ser händer i föreläsarbranschen internationellt.

– Vi ser en ökad konkurrens, många bolag gör sig av med anställda och köper in specialkunskap i form av konsultuppdrag. Detta gör att branschen pressas av ett större utbud av föreläsare och många större konsultbolag ser föreläsande som en marknadsplattform och kan till och med betala för att få prata. Eftersom vi är så vana vid att ta del av kunskap via datorn lyssnar många på föredrag digitalt och kan välja föreläsare från var som helst i världen. Konkurrensen är global. När världen öppnar upp igen blir det virtuella föreläsningar, live-konferenser och hybridkonferenser lite mer som TV produktioner. Föreläsare behöver bli mer nischade och kundfokuserade. Ställ frågan till dig själv som föreläsare, vad behöver din kund imorgon?

Hur ser då Mia på sin egen framtid. Hon har föreläst på scener över hela världen och var snabb att bygga en egen studio för digitala möten, utbildningar och föredrag. Hennes utbildningsfokus ligger på att förbereda organisationer för morgondagen genom affärskritiska kompetenser och smarta arbetssätt. Strategiskt kunddrivna och värdeskapande för att värdesätta sina medarbetares tid och energi. Många organisationer har fastnat i ett enormt slöseri med talangers tid och energi och måste därför ta in ännu fler konsulter för att täcka upp. Här hjälper Mia till genom att facilitera och lyfta upp, synliggöra brister så man kan må bättre på jobbet och leverera mer värde. När vi gör bra, så mår vi också bra.  Ämnen som Strategisk trendspaning, Smartare arbetssätt, Kunddriven utveckling, Uppgradera kulturen är de som efterfrågas mest av kunder nu. Vi behöver lära oss skala bort och fokusera, och inte drunkna i den ökade mängden av trender, verktyg, intryck som sköljer över oss. Självledarskapet blir en framgångsfaktor för de organisationer som överlever. På grund av hennes breda och djupa bakgrund har hon olika intäktsströmmar med utvecklade hybridtjänster med livesessioner, inspelade lektioner, Q & A support med mera.

På grund av sitt internationella engagemang blev 2020 det bästa året sen hon startade sitt företag. Vi andra kan se och lära av Mia som går före och visar vägen.

Birgitta Sjöstrand

Vi pratar också om vad Mia gillar att göra när hon inte jobbar. Hon berättar om världsomspännande resor under flera månader och nu under pandemin resor med husbilen i Sverige. Maken Roger och Mia gillar att åka ut i längre perioder och hon kan till och med jobba från husbilen, där det finns en liten inredd studio. Smartare sätt att jobba och mer kunddrivet värdeskapande har för Mias egen del lett till mer balans och mer tid att spendera med barnbarnen.

Mia Liljebergs nyckeltal av intresse:

• Har varit i 100 länder,
  • Har arbetat i 20 länder,
  • Har bott i 10 länder, över 5 kontinenter.
  • Har varit med och skrivit 3 böcker
  • Låt bilden göra jobbet, 12 talares tankar om möten, The world of visual facilitation
  • Arbetsspråk: svenska, engelska, tyska och spanska.
  • Företagare sedan 2006

Av Birgitta Sjöstrand