My Gross intervjuar
Linda Björck

Som redaktör för Intervju pågår så är det inte min roll att själv göra intervjuer. Men när en av våra medlemmar stötte på patrull och inte hade möjlighet att ta stafetten vidare så tog jag snabbt chansen att göra ännu en intervju. Jag var nämligen så väldigt nyfiken på en ganska ny medlem vars namn jag hört oftare och oftare de senaste åren. Någon som det frekvent hänvisas till på olika ställen och som vänner gått på kurser för och hyllat som superkompetent. Är förtjust över att ha fått en egen stund via telefon med LinkedInexperten Linda Björck.

Vad har du gjort i livet innan du hamnade där du är nu?
Jag har drivit eget i 25 år, men LinkedIn har ju inte funnits så länge. Att jag startade eget var en slump då företaget jag var anställd på gick i konkurs. Då tänkte jag att det var lika bra att starta eget tillsammans med två kollegor. När vi startade så hade vi alla varsin enskild firma vilket var bra eftersom de andra hoppade av. Då ändrade jag till ett AB och började bygga upp företaget. Som mest hade jag hade 7 anställda och inriktningen var helt annan än det jag jobbar med idag. Vi jobbade med fysisk ergonomi för kontor, bl.a för att hjälpa företagens personal slippa få ryggproblem och musarm. Vi sålde till exempel höj- och sänkbara skrivbord, stolar och ergonomiprodukter från ett stort showroom.
Men efter ett tag tyckte jag att det var tråkigt och sålde bolaget till en konkurrent. Jag visste inte vad jag skulle göra och var ledig ett tag innan jag sökte och kom in på en utbildning till Social media manager på Berghs. Så det blev till att flyga till Stockholm en gång i veckan för att gå i skolan. Där snappade jag upp att man knappt pratade om LinkedIn vilket gjorde att jag började fokuserade på just det. Jag började skriva om LinkedIn på min blogg vilket stärkte inriktningen ytterligare.

Hur jobbar du nu?
I höst så har jag haft bolaget i 7 år och jag jobbar som föreläsare och utbildare. Jag gillar när det går fort och det passar mig att jag behöver hålla mig uppdaterad, vara påläst och ha koll på nyheter. Jag har också en del strategiska uppdrag i stora bolag och hjälper dem med deras närvaro på LinkedIn, både för att stärka deras varumärkeskännedom men hjälper även till med strategisk marknadsföring samt social selling. Jag jobbar sällan med solo-företag utan mina kunder är mellanstora och stora företag där jag stöttar med interna utbildningar och strategier.
Jag gör många utbildningar och det sker oftast på plats, även om jag gör enstaka ZOOM-möten.
Linda stannar upp och funderar: tänk att för några månader sedan, då fanns knappt ZOOM, men nu gör jag en del heldagsuppdrag via ZOOM för människor som antingen har bokat min öppna utbildning eller internt på företag. Jag kör också live på LinkedIn varje fredag, med live Q&A och får då bra engagemang från deltagarna.

Vad går du igång på?
Jag är ju väldigt nördig när det kommer till LinkedIn. Jag gillar saker som går fort så att jag måste vara på tå och lära mig nya saker i ett snabbt tempo. Jag gillar mat och vin och innan Covid-19 så reste jag mycket. Ofta 10-12 veckor per år och gärna till Italien. Jag trivs med att ha eget företag och jobbar i små projekt hela tiden. Jag gillar att lära ut, att prata med människor och långfika med vänner.

Vad tror du kommer att hända i vår bransch nu?
Först fick alla panik och började göra webinar där man gav bort allt gratis. Alla skulle digitalisera sig och köra webinars. Själv har jag paketerat om mina utbildningar som nu även går digitalt men även kortare kurser för de som vill det.
Jag har förstås fått ombokningar precis som alla andra. Men jag har marknadsfört mig väldigt mycket för att hålla igång företaget. Att marknadsföra sig i kristider är jätteviktigt annars hamnar man på efterkälken.
Nu kommer vi att behöva anpassa vårt erbjudande. Företag som har permitterat kommer att ha svårt att ta in oss konsulter. Vi kanske behöver justera våra priser just nu, men jag tror inte på att ge bort allt. Vi behöver hitta ett mellanläge. Ett webinar kan funka som införsäljning men då måste man bjuda på något av värde och som får kunden att köpa sedan. Vi får anpassa det som går att anpassa. Min egen plan är att jobba på och jag har redan ökat min marknadsföringstakt. Jag har kört både workshops på tre timmar samt heldagsutbildningar digitalt och det har funkat jättebra.

Finns det något som du vill att vi ska känna till om dig?
– Jag är LinkedInexpert och ingår i en utvald grupp av experter som har direktkontakt med LinkedIn Nordic. Jag kan mycket om funktionerna och fångar upp de flesta nyheter som hela tiden släpps.
– Min blogg har tre år i rad röstats fram som en av Sveriges bästa.
– Jag har en Youtubekanal där jag samlar alla mina videos och där finns mycket material.
– Jag har även en podcast, LinkedInpodden.se, som kommer med två nya avsnitt varje vecka.

Varför gick du med i Talarföreningen?
Under säkert två år så har medlemmar frågat mig om jag inte ska gå med. Jag har inte varit med på någon träff in real life ännu. Men jag ser ju att medlemmarna är villiga att bidra till kunskapsspridningen och att man i en positiv och generös anda är villig att hjälpa varandra. Det är såklart en styrka om vi kan lära av varandra. Jag har fått jättefin hjälp av Antoni Lacinai och bl.a så har Ulrika Nylbäck bidragit med fin kunskap om Zoom. Jag upplever att kunskapsdelningen i föreningen är väldigt positiv. Att vi hjälps åt. Det är jättebra att vi kan rekommendera varandra vidare.

Jag är jätteglad över att ha fått lära känna Linda ytterligare och är glad över att hon redan gått in i föreningen med full kraft och rejäla bidrag med sin kompetens. Jag har sedan vi talades vid lyssnat på några av hennes livesändningar på LinkedIn och kan varmt rekommendera dem!

Gå gärna in på hennes blogg, lyssna på hennes podd och kika på hennes Youtubekanal.

My Gross