Intervju pågår:
Karin Klerfelt intervjuar Annika Telléus

Annika pratar om att lyssna!

Genom det vill hon förändra världen! Och vet ni vad? Efter en och halv timma ihop med Annika så tror jag att hon kommer att göra det!

Jag stötte på Annika första gången på Talarföreningens FB grupp. Hon presenterade sig som ny medlem och jag kommer ihåg hur jag blev mäkta imponerad och nyfiken på henne redan då. I sin presentation skrev hon att om vi lyssnar på varandra, på rätt sätt, skapar vi relationer fulla av tillit och kreativitet. Lyssnar vi dessutom på oss själva blir vi tydliga, äkta och hittar vår rätta plats. Vi tar ett steg mot en bättre värld.

Under sina 16 år på H&M reste Annika världen runt och lyssnade, analyserade och tog reda på vad H&Ms kunder tyckte om H&M och om hur de uppfattade varumärket. Därifrån kommer förmågan och träningen i att lyssna. Hon tror att vi har tappat bort förmågan att lyssna och att vi utgår alldeles för mycket från oss själva. Som exempel berättade hon om hur människor i andra länder uppfattar oss i Sverige. Vi tror att vi är norm och att alla andra är och tänker som vi. Men i själva verket så är vi ju helt annorlunda och i minoritet. Att sitta bakom en dold glasvägg och lyssna på en kundpanel i Korea var en ögonöppnare. Den första kvinnan sa att hon hade bantning som hobby, den andra sa att hon kvällen innan gjort slut med sin pojkvän och hela gruppen applåderar. Varför det? För det är så som man gör där. Viktigt förstås för ett globalt företag som H&M att förstå. Detta gav även insikt om att alla inte tänker och gör som vi i Sverige!

Parallellt med jobbet som affärsutvecklare och analytiker höll Annika kurser i feedback, ledarskap och presentationsteknik inom H&Ms utbildningsverksamhet. Ett till synes bra och glamoröst jobb med mycket resor, variation och intressanta möten. MEN… En dag ringde hon mycket nervös upp Sommar i P1 och talade in en kort audition till Lyssnarnas sommarvärd.  Efteråt kände hon en fullständig lyckokänsla och närvaro. Hon insåg att så levande och en sådan utmaning hade hon inte känt på jobbet på många år. Det blev då uppenbart för Annika att det var dags att gå vidare! Så hon sa upp sig och startade eget!

Modigt!

Hon startade Utvecklingsverkstan AB. Affärsidén är briljant: ”Lyssna människor klokare och världen bättre”. Hon håller kurser, föreläsningar och workshops i att lyssna. Hon har tagit fram en egen modell och syftet med den är att få ett konkret verktyg att hänga upp lyssnandet på. Inte minst lyssnandet på oss själva.

I hennes femårsplan ingår att skriva en bok, något hon håller på med just nu. Boken har arbetsnamnet ”Lyssna människor klokare och världen bättre”. I somras gick hon en talarkurs och det var där hon fick rekommendationen att gå med i vår förening. Första eventet hon var med på var årsmötet och det var ju en bra början!

Eftersom Karin Klerfelt som genomförde intervjun ofta bor i Spanien så genomförde vi intervjun på Facetime.

Annika är alltså precis i uppbyggnaden av sitt företag och talarkarriär. Jag frågade henne om hur hon får sina kunder och hon gav det bästa svaret: ”Det sprider sig via rekommendationer”. Detta borgar för kvalitet!

Annika bor med sin man och son på Kungsholmen, hon är en kreativ själ och gillar att måla, baka och plocka svamp!

Välkommen Annika till vår förening, till det fria livet man har som föreläsare och lycka till! Sikta högt, du är som gjord till att bli en Global Keynote speaker!

Text: Karin Klerfelt