Annika Telléus intervjuar Fredrik Härén

Vi kallar oss talare
– men vårt jobb är att lyssna

Fredrik Härén lyssnar konstant. På världen. På publiken. På trender. Och inte minst, på sig själv. Inför varje ny bok intervjuar han ett hundratal personer. En israelisk europamästare i karate berättade att det enda sättet att vinna är att bli ett med den du slåss med. Med samma mindset handlar det för talare om att bli ett med publiken. Inte om att fokusera på några som du talar till, utan om att att lyssna på en helt annan nivå och känna av alla. Zooma ut från dig själv och bli en del av publiken. Fortsätt inte att tala när du kliver av scenen. Fortsätt lyssna!

Som talare är vårt jobb inte att komma med svar utan att ställa rätt frågor. Själva talet samskapas med uppdragsgivaren och publiken. Först efter att ha ställt frågor om meningen med konferensen, och ha lyssnat på svaret, kan ett givande innehåll skapas. Nyligen var Fredrik inbjuden som avslutande talare till en konferens som handlade om att jobba agilt. Ett par veckor i förväg ville arrangören ha Fredriks presentation, ett inte helt agilt förhållningssätt. Fredrik svarade att han istället skulle skriva sitt tal på plats under konferensdagen. Då kunde han förstå var publiken befann sig och plocka upp och väva in de tidigare talarnas funderingar i sitt tal. Han och publiken var på samma plats – de hade fått samma information under dagen och Fredriks presentation tog hänsyn till det. Naturligtvis kom han inte oförberedd till konferensen men eftersom han lyssnade till de andra talarna och pratade med konferensdeltagare under dagen kunde han använda de frågetecken och utropstecken som dykt upp för att verkligen knyta ihop säcken.

Fredrik fortsätter jämförelsen mellan karate och talarbranschen. ”Det är först när man fått svart bälte i karate och börjar lära ut som ens karriär börjar.” Fredrik har definitivt svart bälte i talarbranschen med över 2000 tal i närmare 70 länder. Han lägger stor del av sin tid på att dela med sig av sina erfarenheter. På hans blogg: professionalspeaking.com och i hans senaste bok som finns på Amazon: ”Spread Your Message. See the World. How to Become a Global Keynote Speaker” finns allt du behöver veta för att bli en internationell talare. Han coachar också talare och hjälper människor att hitta sitt ”inner theme”. Egentligen handlar det om att hjälpa någon att lyssna på sig själv. Han har ingen manual utan jobbar intuitivt med att ställa de frågor som behövs för att personen ska hitta sina egna svar. Många gånger speglar han tillbaka vad som precis sagts och reaktionen blir ofta Wow! Sa jag det? Vad tydligt det blir! Nu vet jag vad jag ska göra! Genom att lyssna på dig själv och hitta ditt livstema får du tydlighet, riktning, syfte och fokus. Saker och ting kommer att gå lättare. Fredriks eget livstema är ”Humanity to the power of ideas” något han verkligen lever efter.

Idag är Fredrik bosatt i Singapore och inspirationen till vår svenska talarföreningen kommer därifrån. Han såg fördelarna med en förening som skapar samhörighet, gör branschen bättre och gör oss till bättre talare. Även om han inte jobbar så mycket i Sverige idag så känns det naturligt att vara medlem i en förening han tog initiativet till. För att ha ett globalt mindset är Fredrik dessutom medlem i talarföreningarna i Namibia, Australien, USA, Singapore, där han nu är ordförande, och Indien. Intervjun resulterade i att talarföreningen i Singapore inom kort kommer att ha en egen variant av stafettintervju medlemmar emellan.

Tack Fredrik för ett riktigt spännande samtal och för allt jag lärde mig när jag lyssnade på dig!

Text: Annika Telléus