Intervju pågår:
Hanna Gerdes
intervjuar
Malin Winberg

Hon är journalisten som vill rikta blicken dit ingen annan riktar den. Moderatorn som strävar efter att andra historier än de om gruvor ska få ta plats i berättelsen om Norrbotten. Möt serieentreprenören Malin Winberg som trots att hon bara är 30 år redan startat en digital Yogaplattform för alla oss som inte är perfekta och driver fyra poddar.

”Hör du flygplanen”? frågar Malin och skrattar. I bakgrunden anar man ljudet av JAS Gripen som flyger förbi. Redan under de första minuterna av samtal växlar Malin mellan allvar och skratt. Och återkommer sedan ständigt till det som verkar vara hennes själ, musa och passion – att det ska finnas en framtid för den del av Sverige som så få pratar om. Norrbotten.

Malin kommer ursprungligen från Täby men flyttade direkt efter gymnasiet till Piteå för att studera radiojournalistik. Där insåg hon genast att hon trivdes med tempot och med naturen. Hon bestämde sig för att stanna kvar.

Nu nästan 13 år senare är det ett beslut hon verkligen inte ångrar. Fram till 2018 arbetade hon som radiojournalist på bland annat Sveriges Radio och på produktionsbolag. Sen en tid driver hon eget. Men allt arbete verkar utgå från samma kall. Att fler ska inse att Sverige är större än Stockholm och att det händer mycket i norra Sverige.

Nyligen verkar DN ha insett samma som Malin eftersom dagstidningen nu bestämt sig för att öppna lokala redaktioner i norra Sverige. Malin hoppas att detta kommer få en effekt både på vad som rapporteras i nationell media och vad lokala medier väljer att fokusera på. För norra Sverige har mer än historier om gruvor och industri att erbjuda.

”Känner du till Arctic Conversation Podcast” frågar Malin och berättar bubblande om podcasten där journalister från många olika länder rapporterar om och diskuterar aktuella frågor i Arktis.

Själv har hon gjort allt från dokumentärer om samisk musik till underhållningsprogram och nyheter. Variationen är det roligaste även om dokumentärer är tids och tålamodskrävande. Men de är ett bra sätt att komma människor riktigt nära. Som P1 Dokumentären hon gjorde om Gustav Seppelin som blev brännskadad efter kalkungsolyckan på SSAB. Det är sådant som fastnar och som man kommer ihåg.

Hanna Gerdes

Idag driver Malin inte mindre än fyra poddar. I ”Nära mat podden” är hon producent och syftet med podden är att inspirera fler kring mer norrbottnisk mat på tallriken, öka den lokala livsmedelsproduktion och därmed även mängden arbetstillfällen. Det behövs fler fiskare i Sverige och fler borde känna till glassproducenten i Boden. I ”Let´s talk Norrbotten” riktar hon ljuset mot regionala utvecklingsfrågor. Här växlas frågor om bredbandsutbyggnad med spelindustri. Här får både rymdindustrin och Tornedalskulturen utrymme och fokus.

Och det är så här Malin trivs som bäst. I blandningen mellan olika roller och uppdrag. Som programledare, producent, föreläsare och moderator.

En sak som slår mig hela tiden i vårt samtal är att Malin måste vara väldigt allmänbildad med tanken på den rad av ämnen hon ständigt hanterar. En stor styrka inte minst i rollen som moderator som hon älskar.

En annan stor passion för Malin är träning. Nyligen startade hon No Perfect Yoga som är en plattform för yoga online. Malin beskriver detta som ett passionsprojekt som föddes utifrån pandemin. Passionen kring träning kombinerat med längtan efter att styra sin egen tid fick henne också att starta eget.  Som nybliven egenföretagare fick hon tips om en förening som samlade människor som älskade berättelsen och det talade ordet – Talarföreningen. En förening som idag gör att det inte känns lika ensamt och att man får en bilda av andra delar av landet.

Jag avslutar intervjun med att reflektera över titeln på en av Malins föreläsningar som heter ”att sälja utan att känna sig säljig. ” Och jag konstaterar att hela Malin är ett levande exempel på sin föreläsning. För hon har tveklöst lyckats sälja in sin djuplodade kunskap om norra Sverige under den korta tid vi fått ihop. Och jag börjar genast kolla upp var i Norrbotten nästa semesterresa ska gå till.