Personuppgifter
Talartyp:
Moderator, Talare
Områden:
Arbetsmiljö, Diskriminering, Inspiration, Kommunikation, Mångfald, Normkritik, Vård & omsorg
Om mig:
Jag är utbildad journalist, socialpedagog och diplomerad coach med en gedigen erfarenhet från media och talarbranschen. Jag förlorade synen i vuxen ålder och har aldrig varit så ”seende” som nu. Min styrka är att öppna ögon och bredda normer, oavsett om jag modererar eller föreläser.

Jag brinner för att alla ska synas och höras, och för att vi ska ta tillvara på allas kompetenser och perspektiv. Det är inte bara en fråga om mänskliga rättigheter utan handlar också om att vara smart, hållbar och affärsmässig. Mina expertområden är funktionsnedsättning, inkludering och social hållbarhet.

Genom mina föreläsningar får du insikter och konkreta verktyg för inkludering.

Som moderator är jag påläst, noggrann och engagerad. Jag ser till att skapa trygghet på scen för alla medverkande och inkluderar även publiken.
Språk:
Svenska och engelska
Referenser:
Programledare i radio för Livskraft och Funk i P1.
Producent och programledare I mörkret med – världens första podcast i totalt mörker.
Sveriges första blinda filmrecensent.
Finalist i Årets funkoprenör, Nordea 2022.
Magdalena Ribbing-stipendiet för journalistiskt arbete med mänskliga rättigheter, 2021.
Finalist i Diversity Index Award, 2021.
Meriter:
Jag är utbildad journalist, socialpedagog och diplomerad coach med en gedigen erfarenhet från media och talarbranschen. Jag har spetskompetens inom mångfald, inkludering, social hållbarhet och funktionsnedsättning. Jag har brutit mark och breddat normer som Sveriges första blinda filmrecensent och med I mörkret med – världens första podcast där gäster intervjuas i totalt mörker. För många blev jag känd genom mitt arbete i Morgonpasset i P3. Utöver det har jag gjort flertalet radiodokumentärer, arbetat med Svt:s prisbelönta CP-Magasinet och programlett i P1. 2012 blev jag även barnboksförfattare.
Föreläsningar:
Jag skräddarsyr alltid mina föreläsningar utifrån kontakt med dig som kund och utifrån de önskemål du har. Här är ett par förslag på föreläsningar som ges.

Inkludering - ett roligt måste!
En förutsättning för att ta tillvara på den mångfald som finns är inkludering. Men hur gör vi? Hur möter vi kunder, medlemmar, medborgare, patienter och medmänniskor på bästa sätt? Hur tillvaratar vi allas kompetens på en Arbetsplats? Hur skapar vi en organisation där alla vågar vara sig själva? En modell för inkludering presenteras som bland annat lyfter normmedvetenhet, kommunikation och universell utformning.

Blind – ett annat sätt att se
Min livsresa. Om barnreumatism och sjukdomen som ledde till blindhet i vuxen ålder. Om att övervinna yttre hinder som otillgänglighet och människors fördomar, men också ens egna inre hinder. Inspiration om att vända motgång till framgång – att nå sina drömmar oavsett förutsättningar och om tillgången i människors olikhet.
Sagt om mig:
”Vi upplevde Anna som otroligt professionell, noggrann och påläst. Med stor trovärdighet pratade hon om mångfald och inkludering och kryddade med egna erfarenheter som berikade och fördjupade förståelsen. Innehållet kändes aktuellt och det förmedlades på ett sätt som i sig var bra för deltagarna.”

Patricia Evans, Strategisk kompetensutvecklare, Systembolaget

”Anna är en utmärkt moderator som i hög utsträckning bidrog till att Universitets- och högskolerådets konferens Kvalitetsdrivet blev väldigt lyckad! Hon var lyhörd för våra önskemål och konferensens syfte i planeringen. Med sin journalistiska kompetens och nyfikenhet satte hon sig in i ämnena innan och ställde fördjupande frågor till föreläsarna. Anna var noga med tider på ett ödmjukt och samtidigt tydligt sätt. Dessutom bidrog hon med sin expertis inom tillgänglighetsfrågor.”

Sofia Scholler,Universitet och högskkolerådet (UHR)

”Anna höll en proffsig föreläsning, som gav nya insikter och ny kunskap kring inkludering, i samband med en nätverksfrukost som vi på Jönköpings läns museum arrangerade. Det hon delade med sig av uppskattades verkligen av våra inbjudna gäster, och jag kan varmt rekommendera henne.”

Åsa Rosén, Kommunikationsansvarig, Jönköpings läns museum

”Jag kan varmt rekommendera Anna som moderator. Hon är proffsig, gör grundlig research innan eventen, både om ämnet och om deltagarna på scen, vilket lyfter innehållet och bidrar till intressanta dialoger. Hon fångar skickligt upp nya trådar som kommer upp och har förmågan att inkludera alla i samtalet. Och så har hon humor. 😊”

Helena De Verdier, Strategisk kommunikatör at Försäkringskassan

”Projektet Bättre bosättning, ett samarbete mellan Huddinge kommun, Stockholms stad och Länsstyrelsen i Stockholms län anlitade Anna Bergholtz för spridningskonferensen Bosättning för etablering den 17 maj 2018.

Det var en tuff konferens med 140 deltagare och 20 olika föreläsare i ett svårt och kontroversiellt ämne. Därför sökte vi en moderator med stark kompetens, stor ödmjukhet och en hög förmåga att hålla ordning på såväl tid som ämneskunskaper. Då rekommenderade våra kontakter Anna Bergholtz.

Konferensen gick perfekt och 140 tjänstemän lämnade Huddinge konferenscenter med färska kunskaper, nya perspektiv och råg i ryggen för det fortsatta integrationsarbetet. Annas insats som moderator var helt avgörande för den framgången. Vi kan inte nog rekommendera Anna Bergholtz som moderator.”

Felix Törnqvist, Integrationshandläggare på Huddinge kommun

”Jag har haft förmånen att såväl lyssnat till Anna som föreläsare och moderator och fått arbeta tillsammans med henne. Anna är mycket professionell och seriös i sitt sätt att arbeta. Att hon sedan är en glad och positiv människa gör henne till en glädje att lyssna till och att samarbeta med, vilket gör att jag varmt kan rekommendera henne som föreläsare och moderator.”

Jan Gunnarsson, Author & Speaker at ART OF WELCOMING
Mobil: