Intervju pågår:
Marcus Cato intervjuar Therese Wallter

Någonstans mittemellan Sölvesborg och Helsingborg ligger Hässleholm. Denna järnvägsknutpunkt kommer kanske inte utses till världens häftigaste stad, men just denna fredagsförmiddag har jag tagit mig dit för att träffa Therese Wallter, den fd. elithandbollspelaren som nu skapar framgång från scenen. Då spelar platsen mindre roll, för jag vet redan innan att det kommer bli en förmiddag fylld med glädje och inspiration.

Tänk er ett mellanstadieklassrum någon gång i mitten av 90-talet. Långt innan vi visste hur vi dödade publiken med Powerpoints. Där, inför klassen, stod Therese med overheadapparaten och med mindmaps som henne mamma hjälpt henne med, för att berätta om saker hon tyckte om. Där, bland världskartor, katedrar och ett klassprojekt om Europa uppklistrat på väggarna, förstod Therese att det där med att få dela med sig av sina kunskaper till andra, det var något hon gillade.

EM-silver och Framgångshjul

Det blev under lång tid en annan scen för Therese. Hon växte istället upp och blev handbollsproffs. Och det är så förbaskat svårt att lägga på OH-papper med handbollsklister på händerna, så föreläsandet fick stå tillbaka ett tag. Istället blev det 44 landskamper, ett EM-silver, fyra SM-silver, proffsliv i Danmark och massa annat spännande.

Fast det var handbollen som fick henne att återupptäcka det här med att föreläsa och att dela med sig av det som Therese själv lärt sig. När hon spelade i Skövde använde hennes tränare en modell som heter Framgångshjulet, The wheel of Excellence. En modell för att utveckla både individ och grupp. För Therese gav modellen mycket, hon kände verkligen att den var stor del av hennes utveckling, både på och utanför planen. Här fanns något att bygga vidare på.

Under handbollskarriären fick hon då och då vara med på sponsorträffar och berätta om hur de jobbade med Framgångshjulet. När hon flyttade hem till Helsingborg 2011 hade hon kontakt med en skola och fick föreläsa om metoden där. Något väcktes till liv inom henne, det där som var så kul att göra i skolan, det kanske går att göra mer av?

Från handboll till professionell talare

Therese avslutade handbollskarriären, skaffade två barn och pysslade med annat ett tag. Det där vi brukar kalla livet kom emellan. Fast 2016 hände det något. Allt det som Therese fått med sig genom handbollskarriären och Framgångshjulet, tänk om hon kunde dela med sig av det? Det hade blivit uppenbart att det fanns många individer och organisationer som saknade verktyg för att skapa sin egen framgång. Det var dags att åter ta steget upp på scen och dela med sig till andra.

Efter att ha kört en del gratisföreläsningar på olika nätverksträffar började uppdragen trilla in. Sakta, men säkert, har Therese expanderat sin verksamhet. Idag erbjuder hon förutom föreläsningar, också workshops och individuell coachning. Alltid med fokus på att skapa framgång, oavsett vad framgång betyder för just de människorna hon har framför sig.

Vad fick Therese att gå med i Talarföreningen?

För att kunna få hjälp och stöttning av andra, samtidigt som det sker ett kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Det har också gett en gemenskap med andra inom samma område. Talare är i grunden ett ensamt yrke och den gemenskapen är viktig.

Therese är också en av talarna på årets Talarfestival och det ska bli mycket spännande. Det är fantastiskt att denna möjlighet ges genom vår förening.

Happy and Joy

Efter vår intervju går Therese och jag till en sushirestaurang för en lunch. Vårt samtal spänner över allt från helgens kommande aktiviteter till existentiella frågor. Therese berättar att ordet joy är ett ledord för henne, både i sitt privatliv, men också det hon vill förmedla på scen. Ett ledord hon verkligen förmedlar under hela vår förmiddag ihop. Vi skiljs åt vid tåget och jag lämnar Hässleholm fylld med glädje och lycka!