Gabriella Wejlid intervjuar Louise Lindén

Louise Lindén inspirerar till hållbarhet med festivaler

Louise Lindén har lyckats kombinera sin passion för festivaler, miljö och hållbarhet. Hon har också en förmåga att hitta nya och kreativa lösningar, som att få in unga klimataktivister på en Håkan Hellström-konsert eller skapa VR-festivaler där man kan hoppa studsmatta ut i rymden. Jag träffar Louise i ett turkost rum på ett coworking-hotell, för ett spännande samtal om miljö, engagemang och möjligheter!

När jag träffade Louise första gången på Talarföreningens sommarfest blev jag fascinerad av hennes nisch: ”Hållbarhet och klimaträttvisa i livemusikbranschen”. En nisch som är större och bredare än man kanske först tror, och där Louise har lyckats skapa en perfekt kombination av sina stora passioner. Hon har ett brinnande engagemang för både miljö och för musikfestivaler.

Foto: Ted Karlberg/Attraction Media

-Det finns så mycket utmaningar att ta tag i på en festival! Det kan vara att arbeta för jämställdhet, motverka sexuella trackaserier, minska klimatpåverkan och att servera hållbar mat. Men det är egentligen bara en del av en helhet. En festival speglar samhället. Man skapar en tillfällig stad, och det kan vara ett perfekt tillfälle att både inspirera och att experimentera med lösningar för hela samhället. Man kan också använda festivaler för att få ut ett budskap, skapa uppmärksamhet inför viktiga frågor och sätta press på makthavare, säger Louise.

Det är just sådana här frågor Louise funderar kring, och där hennes kreativitet verkligen får komma till uttryck. Hur får man in ett budskap där folk inte förväntar sig det? Hur når man ut till dem som inte aktivt söker sig till informationen?

Louise driver idag den ideella organisationen LiveGreen och är en av initiativtagarna till Climate Live tillsammans med Fridays for future.

Så hur började det hela?

-Det började på det klassiska sättet, berättar Louise. När jag var 18 fick jag klimatångest. Det var 2010 och klimatmöte i Köpenhamn. Många demonstrerade för klimatet och Al Gores dokumentär hade just kommit ut. Jag insåg att vårt sätt att leva får konsekvenser.

Louise kände att hon måste göra något, rädda världen på något sätt. Hon hoppade av gymnasiet och startade en festival, LiveGreen.

Foto: Claudia Mann

-Vi var tidiga med att jobba med hållbarhetsfrågor och att skapa engagemang hos unga. Det gjorde att många ville lära av våra erfarenheter.

Att börja föreläsa var då ingen självklarhet. Hon hade scenskräck i skolan och att hålla presentationer var bland det värsta hon visste. Så när hon fick frågan att komma och föreläsa, 19 år gammal, var hon livrädd. Men det gick bra! Hon upptäckte att det var riktigt kul, och något helt annat än det man gjorde i skolan.

-Wow! Är det så här det kan vara när man pratar om något man brinner för och engagerad publik?

Det är svårt att dra runt en festival ekonomiskt och när hon upptäckte att det var många som vill lyssna på henne insåg hon att det här var en möjlighet, och något hon fick ta och lära sig. Louise började utveckla en utbildningsverksamhet och föreläsa mycket. Både för festivalarrangörer och för andra delar av kultursektorn, som idrottsevent och mässor. Det går att få in det lite kreativa, festliga och hållbara i många typer av evenemang. Hon föreläste också mycket för skolor i början, vilket visade sig vara en perfekt utbildning.

-När man föreläser för gymnasieelever behöver man vara väldigt inspirerande! Man behöver ge allt på scen och jobba med provokation, humor och känslor för att väcka intresse.

Louise brinner mycket för den yngre generationen och vill hjälpa dem att ta plats, synas och höras.

En sådan aktion var när hon fick in Greta Thunberg och åtta andra unga klimataktivister på Håkan Hellströms konsert på Ullevi i Göteborg, sommaren 2022. Det var Nordens största konsertpublik någonsin, med 140 000 besökare totalt och 72 000 under rekordkvällen.

Greentoopia Innovation. Foto Leo Åkesson/Sweden Live

-Vi insåg att vi behövde få fokus på klimaträttvisa akut, eftersom frågan var nästintill obefintlig under valrörelsen. Våra egna konserter räckte inte till. Håkans 20-årsjubileum var utan tvekan sommarens största musikhändelse med nästan en kvarts miljon besökare, stort mediefokus och dessutom ägde det rum endast två veckor innan valet. Vi hörde av oss till Håkans team i mitten av juli och frågade om de ville hitta på något med Fridays For Future och Greta.

Det ville de. Och det väckte upp många spännande frågor. Hur kan man hålla ett tal om klimatet på en konsert? Hur får man in det i feststämningen? De bestämde sig för att bygga talet på Håkan Hellströms låttexter och ha musik i bakgrunden.

Greta Thunberg och de andra klimataktivisterna höll ett starkt tal från scen. Det fick mycket uppmärksamhet i media och mycket reaktioner, mestadels positiva.

-Det gäller att sikta högt! Skrattar Louise.

Louise gick med i NSA precis innan pandemin. Så det blev en annorlunda start på medlemskapet då det inte gick att träffa de andra medlemmarna. Men med pandemin fick föreningen fick en annan funktion – att peppa varandra och hjälpa varandra att föreläsa digitalt.

-Det blev en gemenskap, det var inte bara jag som hamnade i det här läget.

Foto: Mattias Olsson/Midvinterfilm

Både föreläsningarna och festivalerna försvann under pandemin. Det blev inte heller så mycket digitala föreläsningar, eftersom hela kultursektorn hade kris. Det fanns helt enkelt inga pengar.

Louise löste det med en kreativ utvecklingsperiod. Hon startade nya projekt, lärde sig livestreama, och hålla digitala event. Hon började jobba med spelutvecklare och experimentera med helt digitala VR-festivaler. Här kunde kreativiteten verkligen få fritt spelrum!

-Vi hade workshops runt lägerelden i VR-världen och prisutdelningar på scen. Vi skapade en bokfestival med svävande böcker och byggde en studsmatta där man studsar upp i rymden. Här kan man skapa allt det som inte går att göra på riktiga event. Du kan flyga eller vara fyra meter lång så alla kan se dig. Eller varför inte skapa en festival under vattnet?

Jag undrar vad hon har för intressen utanför jobbet. Hon skrattar och säger att jobbet/aktivismen tar upp nästan all tid, och att det också är det som är det stora intresset. Hon har lyckats kombinera sina stora passioner i ett arbete som ger både glädje och meningsfullhet. Hon brinner för musik och älskar festivaler. Hon vill att stora festivaler ska kunna finnas även i framtiden, och då måste de bli mer hållbara.

När man jobbar med sin passion är det också lätt att jobba för mycket. Hon blev vidbränd när hon var 25. Hon var extremt trött och kunde aldrig ta semester. Hur tar man ledigt när man försöker få till en systemförändring i samhället?

Idag har hon hittat hållbarheten även för sig själv. Hon har lärt sig att ta semester och koppla av på helger och kvällar. Att inte ta sig själv och sin kamp på för stort allvar, och inte känna att hon har hela världens framtid på sina axlar. När hon inte arbetar gillar hon att bara slå sig ner och kolla på Netflix, eller gå på bio, promenera i skogen eller gå på after works. Och så gillar hon skärgård och kattungar.

-Det är svårt att vara stressad runt kattungar!

Av Gabriella Wejlid