Angeli Sjöström Hederberg
intervjuar Johan Seltborg

Vem blir inte glad av en ukulele?
eller Om att gå från uppsagd streber till eget företag

När det blev min tur att intervjua en medlem i Talarföreningens intervjustafett Intervju pågår ville jag möta föreningens senaste tillskott, vem det än var. Det blev Johan Seltborg, ”Mr Interim” som han skämtsamt kallar sig själv. Samtalet kom att handla om karriär, ekorrhjul, misstag och att våga rannsaka sig själv.

När vi småpratat om lego, barn och hundvalpar kickar vi igång intervjun. Jag är nyfiken på om det finns något som har präglat Johan, något i livet som gjort honom till den han är idag.

– Det första jag tänker på är att jag är decemberbarn och lillebror. Jag var ständigt sen på bollen, inte minst bokstavligen i fotboll. Jag fick utveckla andra sidor för att hävda mig själv och blev lite av en clown, den som höll låda. I förlängningen har det gjort mig väldigt social. Jag blev duktig på att få människor att skratta och trivas. Det är fortfarande en stark drivkraft hos mig.

Johan utbildade sig på Chalmers och gjorde en ”streber-karriär” som han själv uttrycker det. Underhållaren i honom blev allt mer avlägsen.

– Jobbet var stimulerande, utmanande och utvecklande. Fina titlar och mycket ansvar. Men hur ofta skrattade jag på jobbet? Alldeles för sällan!

Efter många år som chef och ledare kom vändpunkten som puttade ut honom från ekorrhjulet.

-Jag blev uppsagd och fick lämna jobbet som vd. Det vände upp och ner på allt och jag fick kasta prestigen i papperskorgen.

När Johan började prata med andra om att han blivit uppsagd visade det sig att han inte var ensam. På en återträff med sina kursare från universitetet visade det sig att minst en tredjedel av de som varit höga chefer hade varit med om samma sak.

Eftersom Johan var mellan jobb fick han möjlighet att ta uppdrag som interimschef, något han varit nyfiken på i flera år. Ofta hamnade han i tuffa situationer där han skulle lösa stora utmaningar och leda i förändring.

– Mellan uppdragen fanns det mycket luft och jag började reflektera över interimschefens speciella roll och utmaningar. Men det fanns väldigt lite kunskap på området.

Johan bestämde sig för att använda tiden mellan sina uppdrag till att skriva boken han själv saknade. Det resulterade i Ledarskap på besök – 15 framgångsfaktorer för att lyckas som interimchef. Under skrivprocessen tog han ett viktigt beslut. Att våga dela med av sina egna misstag och lärdomar.

– Vi som är karriärister är så tränade i att visa på våra framgångar. Men människor verkar uppskatta att jag delar med mig av när jag trampat i klaveret. Det väcker både identifikation och engagemang.

Boken blev ingången till föreläsandet och nu bygger Johan upp Interimakademin, ett kunskapsbolag där han kommer att föreläsa, hyra ut chefer, jobba som moderator och sprida kunskap kring interimchefens roll.

Johan hann också rannsaka sig själv på djupet och fundera på vilket liv han ville leva. Idag skrattar han mer på jobbet, men det är också fler toppar och dalar.

– Som föreläsare och företagare är topparna högre och bottnarna lägre. Men jag har landat i att det är värt det, eftersom jag har en mycket mer spännande tillvaro idag. Men i allt det här nya behöver jag ett sammanhang. Jag vill omge mig av andra föreläsare och företagare som jag kan inspireras av.

Nu står Johan i att utveckla sitt föreläsande och konceptet på scenen. Det var därför han gick med i Talarföreningen.

– Jag har blivit väldigt varmt mottagen. Nu ser jag fram emot att lära mig mer av alla andra och spetsa till min kunskap som föreläsare. Jag ser bland annat fram emot att aktivt delta i kollegielyssning och att få och ge feedback.

Inför intervjun hade jag bett Johan ta med sig ett föremål som gestaltade varför han gör det han gör. Till min överraskning hivar han fram en ukulele.

– Det här är egentligen ett ganska fjantigt instrument, eller hur? Men vem blir inte glad av en ukulele? Jag vill ha det roligt i livet och just det påminner ukulelen mig om.

Jag ber Johan spela en bit (missa inte filmklippet nedan!) och när han är klar lämnar jag intervjun med ett brett leende.

Tack Johan för ett samtal om vad som är viktigt på riktigt!

//Angeli Sjöström Hederberg, ordförande