När det blev min tur att välja intervjuoffer ställdes jag inför ett dilemma. Alla medlemmar i Talarföreningen verkar vid en första anblick vara sjukt intressanta och spännande människor. Så hur ska jag kunna välja en, när jag samtidigt väljer bort alla andra? Valet föll till slut på Anna Bellman, som till min förvåning ännu inte var intervjuad, trots att hon varit med i föreningen från start. Jag verkade ha en hel del gemensamma intressen med Anna och kände också att jag skulle kunna lära mig en hel del. Jag blev nyfiken.

Anna Bellman beskriver sig som en energisk, målmedveten, positiv, lösningsorienterad person med dåligt tålamod. Inga direkt överraskande egenskaper när man tittar på hennes profil idag: en mångsysslare och väletablerad mediaprofil som jobbar som moderator, föreläsare, författare och utbildare.

Men hur hamnade hon här? Låt oss ta det från början. Anna växte upp i Örnsköldsvik i en kärnfamilj, yngst av tre syskon. Så här långt bekräftas alltså min icke evidensbaserade teori att småsyskon har goda möjligheter att utveckla sin sociala förmåga eftersom de slipper ta ansvar i uppväxten och kan fokusera på att ha kul. Anna visade också tidigt ett stort intresse för att stå på scen och få blickarna riktade mot sig. Typiskt småsyskon att alltid vilja vara i centrum!

Annas uppväxt var frikyrklig, vilket i efterhand har visat sig ha haft en avgörande betydelse för karriären. Det innebar nämligen fantastiska möjligheter att träna på att stå på scen, Anna pratade hela tiden inför folk som ung. Inom frikyrkan fanns även närradion där Anna bland annat ledde ett program med temat Ö-vik – Dö-vik där stadens ungdomspolitiker fick stå till svars. Bland andra vår nya justitieminister Gunnar Strömmer. En flygande start även för mediaintresset.

Den utstakade planen var egentligen att Anna skulle bli optiker och så småningom ta över familjeföretaget, men det visade sig redan i ung ålder att det var mycket roligare att stå på scen och hålla på med radion. Anna valde därför att gå sin egen väg och utbildade sig till journalist. Lyckligtvis blev det inget Norén-drama som konsekvens, Anna har enbart fått stöttning av sina föräldrar för det modiga valet att följa sin dröm. Familjeföretaget är idag sålt och alla är glada.

Idag befinner sig Anna mitt i livet och kan se tillbaka på en händelserik karriär inom radio, TV och i näringslivet. Hon kan titulera sig trefaldig författare, moderator, föreläsare och talartränare. Hon driver sedan 16 år ett eget företag där hon bland annat lär ut tekniker för att tala och övervinna sin nervositet och har även varit programledare i både radio och TV. För många som sitter på klassiska karriärsjobb är det här en avundsvärd position och jag bad Anna om tips till alla som drömmer om att bli mångsysslare. Hur tar man första stegen?

-Börja med att bli riktigt vass på en grej, en roll, och försök etablera dig där. Jag började med moderatorsrollen och marknadsförde bara det under ett antal år. När jag var etablerad som moderator och trygg i den rollen gick jag vidare till andra områden.

Bra tips enligt mig. Jag inser att Anna kanske haft lite tålamod med karriären trots allt.

På frågan vad Anna gör om 10 år har hon ingen aning.

-Förmodligen ungefär samma som idag. Det kanske inte är så viktigt att ha en strategi och långsiktig plan från början. Men jag kommer alltid följa min vision och mission – att göra bättre möten och hjälpa folk att bli av med sin kommunikationsångest. Därför finns jag.

Jag känner mig spontant både imponerad och inspirerad av att Anna har en så tydlig vision för sig själv och sin karriär – sånt brukar annars bara företag ägna sig åt. Det slår mig att med en så tydlig vision så blir det förmodligen enklare att vara opportunist och gripa möjligheter i flykten – så länge de ryms i visionen.

Som en naturlig del i den mångsysslande karriären skriver Anna också böcker, som även de följer hennes tydliga röda tråd – kommunikation i olika former. Den första, ”Släpp retoriken, fokusera på publiken” handlar om att jag som föreläsare inte är här för min egen skull utan för att ge något. Du behöver inte vara perfekt, fokusera på att skapa förtroende. Under pandemin grep hon tillfället att skriva om konsten att kommunicera på distans, ”Skapa engagemang digitalt” kom ut 2021.

Och fritiden? Familjen, trimaranen och vinet bildar en gyllene triangel. Anna utbildade sig nyligen till sommelier, mest för nöjes skull och för att kunna höja en middag till oanade nivåer. Hon är enligt egen utsago sjukt bra på att spotta så det idoga vinprovandet leder inte till några negativa hälsoeffekter. Men till väldigt goda och givande middagar där samtalet alltid står i centrum.

Till sist dags att göra upp med elefanten i rummet. Den stora frågan som vi alla ställer oss besvaras med ett ”nej”. Anna är inte släkt med Carl Mikael utan är ingift Bellman. Hon är född Salander, men det finns heller inget känt släktskap med Lisbeth.

Jag tackar Anna för ett mycket trevligt och inspirerande samtal!