Kenth Åkerman
intervjuar Andrea Hartmann Jovell

Möt Andrea Hartmann Jovell, en dynamisk kvinna med vurm för att utveckla platser och verksamheter. Kenth Åkerman samtalade med föreläsaren, moderatorn och kommunikationsrådgivaren på väg till hennes plats på jorden. Häng med du med!

Andrea Hartmann Jovell mot rosa belyst bakgrund. Hon har en svart kavaj och håller ett kompendium under arnmen med texten "Publikom".

Hon ville visa mig sitt paradis – Flatön i den Bohuslänska skärgården. En ö med närmaste förbindelse till Evert Taubes besjungna Malö. Vackert, bedårande och med mycken historia. Så vi satte oss i den eldrivna bilen och började färden norrut i ett slaskigt Göteborg.

Ständigt på väg

Samtalet vi har ger inte hela historien om Andrea Hartmann Jovell, denna dynamiska kvinna som slagit ned sina bopålar på över tjugo platser genom åren. Hon gillar att vara på väg, det ligger något fint i det säger hon. Oavsett om det gäller yrket, yrkesrollen, uppdragsgivarna eller livet som sådant. Det gör någonting med henne att få byta miljö. Hon är en starter och ett projekt är för henne i princip redan klart när det kanske inte ens är påbörjat. Hon berättar självklart om ett program i affärsmannaskap för besöksnäringen som hon har utvecklat och leder på uppdrag av Södra Bohuslän Turism. Hon älskar att se glädjen hos andra och i att skapa nytt, gärna tillsammans. Vilket också rimmar väl med projektet Flatön, men skillnaden är att hon där verkar vara mer i nuet. Djupt engagerad i arkitektens idéer och snickarnas hantverkskunnande. Att hon hälsar alla med förnamn när vi väl är framme är inte heller förvånande, då Andrea är en relationsmänniska.

Jag ser energin i hennes ögon när hon med värme talar om planerna för den gamla gården, renovering av ladan enligt gammal tradition i byggandet, samt hur hon ser sin framtid där tillsammans med sin man. Det som fick henne att lämna Östersund och åter vandra på Göteborgs gator resulterade så småningom i rollen som kommunikations- och marknadschef för det kommunala eventbolaget Göteborg & Co. Där med ansvar för att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Göteborg. En näring hon vurmar extra mycket för, bland annat skriver hon regelbundet krönikor för nyhetsbrevet Turismnytt.

Nu verkar det alltså som att hon har landat tillbaka i Göteborg med en lya i centrala Göteborg och ett kustnära, lantligt paradis väster om Orust, Sveriges fjärde största ö. Hon har numera funnit ett lugn att vara på samma ställe. Men hon kommer ändå fortsätta att hålla sig ajour med det som händer runt omkring och alltid vara nyfiken på det som kommer härnäst säger hon. Och plötsligt fördjupar hon sitt resonemang och börjar att tala om arkitektur, arkitektupproret och gamla hantverksmetoder som används vid renoveringen av gården på Flatön. Andrea har ett rörligt intellekt där det är tydligt att tillsammans: individ, grupp och samhälle är viktigt för henne. Kommunikationsfrågor blir då centrala för att utveckla platser och verksamheter.

Närbild på Andrea. Hon har blå blus och en svart kavaj på sig. I bakgrunden skiner solen genom träden.Tänka nytt, prova nytt

Hon drivs av många saker men kommunikationens betydelse för att utveckla verksamheter är central. Att tillsammans med andra tänka nytt, gärna prova det som inte provats, gärna ställa den där frågan som inte har blivit ställd. Hon läser helst inte om en bok eller göra samma saker igen. Det är en nyfiken kvinna som sitter bredvid mig och som med stor energi berättar sin historia.

– Det handlar inte om att ha läst, utan att läsa, säger hon med eftertryck. I samma andetag nämner hon boken Långsamhetens lov som givit henne nya insikter om att inte alltid ha bråttom framåt.

Andrea lever efter mottot att en inspirerande dialog driver framsteg och framgång medan gnäll förstör och förgör. Med över 20 års erfarenhet som föreläsare och en bakgrund som vd, konsult, chef, entreprenör samt marknads- och kommunikationschef besitter hon verktygen för att göra varje ögonblick meningsfullt. Kärleken till människor och nyfikenhet på andra gör henne till en eftertraktad moderator. Hon välkomnar dagen genom att börja med tre sittande solhälsningar redan på sängkanten. Tänker då också på tre saker hon är tacksam över. Avslutar sedan med en uppåtgående solhälsning med en önskan för dagen som kommer. Och lägger till en squat när tidningen ska hämtas.

Utmaning är viktigare än att bli världsbäst

Hon har utbildat sig på Turistsportlinjen på 80-talet med inriktning på ledarskap i besöksnäringen och senare som kommunikationsvetare på Högskolan i Jönköping. Hon har aldrig varit med i någon sportförening, men ändå kom hon trea i Franska öppna mästerskapet i Telemark!? Hon är också otroligt lycklig över sin åttondeplats i sin ålderskategori i Göteborgs maraton under 400 års jubileet. Lysande resultat! Men hon är noga med att påpeka att det handlar om utmaning och att hitta sina egna mål, inte att bli världsbäst. Kan jag klara detta? blir istället frågan. Hon började spela tennis i vuxenålder och snabbt fick hon en plats i tennisklubbens styrelse.
– Att få jobba i ideella eller kommersiella organisationer där du träffar på personer som vill göra viktiga saker för platsen är utvecklande, säger Andrea. Det är tydligt i vårt samtal att individens, gruppens och samhällets utveckling är viktig för henne.
Styrelseuppdrag upptar även viss del av hennes tid, bland annat i svenska tångodlingsföretaget Kobb. Den första produkten, en fräsch tångsallad från västkusten lanserades i höstas. Andrea har också varit ordförande och är numera styrelseledamot i Nyföretagarcentrum som ger råd till människor som vill starta företag. Intresset för entreprenörsskap som den röda tråden är alltså tydlig även här.

Moderatorns roll allt viktigare

– Talarföreningen förvånar mig med sin generositet, säger hon med emfas. Jag lär mig mycket av våra aktiva medlemmar. Jag tror mycket på föreningen och dess syfte. Hon tror att talare alltid kommer att behövas. Den mänskliga berättartraditionen är precis som elden säger hon.

– Vi är genetisk programmerade att samlas kring det berättade ordet, precis som gemenskapen kring den brinnande brasan. Moderatorns roll blir även den allt viktigare. Antalet moderatorer har ökat enormt, att ställa ”vem som helst” som moderator blir inte bra, hävdar Andrea. Det är respektlöst mot yrkesrollen, talarna och framförallt för åhörarna. Talarföreningen och Sveriges Kommunikatörer är de viktigaste föreningarna för mig rent yrkesmässigt, hävdar hon.

Kenth Åkerman och Andrea Hartmann Jovell står framför ett rött hus med vita fönsterramar. Marken är lätt snöklädd och Kenth och Andrea har vinterkläder på sig.Nu när vi närmar oss den lilla byn Kasen, kan jag nästan se hur familjens får betar och hönsen sprätter utanför ladan, även om hönsäggen inte kläcks förrän till våren. Då kommer även kunderna komma att bli bjudna, för kunderna blir ofta vänner till Andrea. Jag hoppas också att få återkomma till hennes paradis i den lilla dalgången på Flatön och prata mer med denna spännande kvinna. Kanske blir det till Kasen-dagen, en dag för alla bybor, som Andrea varit idégivare till – förstås!

När jag lämnar gården bakom mig ser jag Andrea fördjupad i samtal med arkitekt och hantverkare. Hon gillar att ständigt vara på språng, ständigt vara på väg även om det nu bara är tankarna och i arkitektens ritningar. Bygget av ladan och ett blivande kontor ska vidare allt enligt visionen som hon redan har helt klar i sitt huvud – Andreas paradis Flatön är i vardande.