Medlem Staffan Ehde

Kreativitet, Ledarskap, Företagande

När åhörarna tar av sig säkerhetsbältet och ställer sig upp infinner sig ofta en insikt om hur möjligheter blivit problem och hur man kan vända på det. När bättre, snabbare och billigare inte räcker längre måste vi tänka annorlunda, men hur gör vi det? Staffans har som syfte att slunga oss ur den mentala loopen och landa säkert på fötterna.

Staffan är filmproducenten som efter 30 år i branschen blev tillfrågad av ett bruk om han kunde hjälpa dem med innovationsprocessen. En person i ledningsgruppen hade listat ut att en producent arbetar dagligen med disciplinerad kreativitet som utförs med deadline och budget. Gick det att översätta till näringslivet? Ja. Det blev en succé för personalen och för brukets överlevnad. Idag arbetar Staffan med inspirationsföreläsningar, workshops och långsiktiga åtaganden där verksamheter behöver förädlas. Som filmproducent har han två viktiga grundmetoder; han är en facilitator som vill att andra skall hitta lösningen och leveransen måste skapa en effekt.

Böckerna Innovera eller dö! (rek bl a av tidningenChef) och Chokladfontänen.
Har drivit och driver företag på riktigt
Bachelors Degree Filmproduktion (USA 1983)

Inte bättre men annorlunda / Vi prövar lateralt tänkande och anpassar det till verksamheten
Mod att förändras / varför det är så svårt att förändra och hur vi programmerar om oss och verksamheten så att vi inte faller offer för den inre dialogen.

Svenska, Engelsk (har studerat i USA i 3,5 år, arbetar mycket med internationella projekt)

Bokas ofta av Talarforum och Speakers & Friends
Lista på företag där jag föreläst finns på min hemsida

Workshopledare/facilitator

Workshops, ”Hitta syftet” lämplig när företaget måste ta ett omtag och ta kontroll över framtiden.
För ledningsgrupper: Så styr vi innovationsprocessen
Innehållet anpassas efter behov så länge det handlar om att öka värde.

Sagt om Staffan

Jag hade nöjet att lyssna på ditt föredrag om kreativitet här i Åre i tisdags. Ditt föredrag var otroligt inspirerande och en riktig kick att starta lite nytänk (tänka i en annan box J )
Jag jobbar för Emerson som Sales Operation Manager i vår relativt ny-skapade region Sverige-Danmark-Finland.
Vi har nu haft en avslutande middag, kunderna har rest hem och vi i personalen har summerat lite. Ditt föredrag var ett kärt samtalsämne och alla var mycket imponerade!
Vi har även bett våra deltagande kunder göra en liten utvärdering av våra dagar här och efter en snabb genomgång ser jag att du har genomgående betyg 5. Trevligt att kunna bjuda kunderna på ett underhållande och intressant föredrag som ditt.
Tack för en ”kick” och start till ett annorlunda tänk i vardagslivet.

Anneli Olofsson, Emerson Process Management AB