Medlem Sofia Antonsson

Friskvård, Kost & Matlagning, Inspiration

Dietist, författare och entreprenör som tycker att lagom är bäst när det gäller kost och hälsa. Målet med Sofias föreläsningar är att alla ska kunna få med sig konkreta tips att börja med. Tarmhälsan blir allt viktigare i jakten på långvarig hälsa och vi förstår allt mer att det som händer i tarmen påverkar hela vår kropp. Därför är det viktigt att ta hand om magen på bästa sätt, och det lär Sofia er.

Sofia Antonsson är dietisten som tröttnade på sina magbesvär och med hjälp av kostbehandlingen FODMAP hjälpt både sig själv och över 15000 personer med IBS. Sofia har implementerat behandlingen inom sjukvården i Sverige och utbildat en stor del av dietistkåren. Med ett brinnande engagemang för magen föreläser Sofia om hur både kost och livsstil påverkar magen och i slutändan hälsan.

Med sina skräddarsydda föreläsningar berör hon på ett humoristiskt sätt, och helt utan pekpinnar, områden som gluten, tarmbakterier, mattrender, stress och guidar dig genom dietdjungeln. Hur ska man äta för att må bra? Det får du svar på när du lyssnat på en föreläsning med Sofia Antonsson!

En föreläsning med Sofia ger er svar på:
Hur och vad ska man egentligen äta för att må bra på lång sikt?
Ska man undvika laktos och gluten?
Skrönor och myter om hälsa, är det sant det man läser?

Dessutom:
Pro- och prebiotika, fiberboosta och göd dina tarmbakterier.
Hur stressen påverkar vår kropp och varför vi inte ska multi-taska.
Hur andningen fungerar som kroppens handbroms.

En föreläsning med Sofia ger er:
Friskare och gladare medarbetare.
Kunskap och konkreta verktyg hur man med enkla medel kan bli hälsosammare.
Inspiration att tillsammans komma igång med att prata hälsa på jobbet.

Leg dietist och IBS-expert
Författare till böckerna Lugn mage med god mat (2013), Mer lugn mage med god mat (2014), Lugn mage med gott bröd (2015) Magkänsla (2016) och Lugn mage med grön mat (2017).

Balans i magen – balans i livet
Häng med på en inspirerande föreläsning om hälsa i allmänhet och magen i synnerhet. Sofia slår hål på hälsomyter, ger dig svar på frågor om gluten och laktos och berättar varför tarmbakterierna är dina bästa vänner. Dessutom får du lära dig hur stress påverkar kroppen och varför det är bra att andas djuuupt.

Specialkost och allergier
Behöver personalen uppdatera sina kunskaper inom kost och näring? Finns det frågetecken kring olika sätt att äta, kosttrender eller allergier? Då ska ni boka en utbildning i kost och näring med dietist Sofia Antonsson.

Sofia skräddarsyr föreläsningar och utbildningar så att det passar era behov. Tidsåtgång från 1 timme till hel – eller halvdagar.

Målgrupper:
Skola och förskola
Äldreomsorgen
Hotell och restaurang

Svenska, engelska.

Mag- och tarmförbundet
Huddinge kommun
Arla
Friggs (Midsona)
Nordea
Orkla
Biocodex
Alektum Group AB

Sagt om Sofia

"Dietist Sofia Antonsson är en mycket inspirerande och professionell föreläsare. Hon är tydlig och mycket kunnig kunnig, samtidigt som hon fångar publikens intresse på ett medryckande och underhållande sätt. Jag ger Sofia mina allra bästa rekommendationer!"

Lisa Öberg, Biocodex