Medlem Sofia Antonsson

Friskvård, Kost & Matlagning, Företagande

Sofia Antonsson är dietist, IBS-expert och författare av flertalet böcker samt flitigt förekommande i tv och annan media. Hon föreläser om vikten av balans i livet och magen, om kost, andning och stresshantering i vardagslivet och hur dessa faktorer samverkar för en god hälsa.

Sofia Antonsson är dietisten som tröttnade på sina magbesvär och med hjälp av kostbehandlingen FODMAP hjälpt både sig själv och över 5000 personer med IBS. Sofia har implementerat behandlingen inom sjukvården i Sverige och utbildat en stor del av dietistkåren. Med ett brinnande engagemang för magen föreläser Sofia om hur både kost och livsstil påverkar magen och i slutändan hälsan. Med sin långa erfarenhet på området lär hon ut hur man ska äta, tänka och leva för att få en mage i balans och en bättre vardag. Sofia Antonssonär författare till tre kokböcker på temat IBS och förekommer flitigt i såväl TV som tidningar.

Med sina skräddarsydda föreläsningar berör hon på ett humoristiskt sätt, och helt utan pekpinnar, områden som gluten, tarmbakterier, mattrender, stress och guidar dig genom dietdjungeln. Hur ska man äta för att må bra? Det får du svar på när du lyssnat på en föreläsning med Sofia Antonsson!

Leg dietist och IBS-expert
Författare till böckerna Lugn mage med god mat (2013), Mer lugn mage med god mat (2014), Lugn mage med gott bröd (2015) och Magkänsla (2016).
Expert mag-tarmförbundet

Balans i magen – balans i livet
Du är inte bara vad du äter utan hur du smälter maten. Minst 25 % av svenskarna har en orolig mage. I föreläsningen tar Sofia ett helhetsgrepp på området hälsa och välmående och förklarar utan pekpinnar hur man med hjälp av kostförändringar och stresshantering kan få ordning på magen.

Hälsosam kropp och knopp
En inspirationsföreläsning för dig som vill ha konkreta tips och råd när det gäller kost för att må bra på lång sikt. Sofia pratar om glutentrenden, tarmbakterier, juicehysterin, supermat och hur stress påverkar kroppen.

Strosa i stället för att stressa
Många av våra vanligaste folksjukdomar kommer av stress som i sig påverkar alla kroppens system. Hur går vi då för att få må bättre och få en hållbar vardag? Sofia förklarar hur kroppens stressystem är uppbyggda och varför det är viktigt att ibland släppa gasen till förmån för bromsen i kroppen.

IBS och FODMAP inom sjukvården
En föreläsning som lär dig allt om vad IBS och FODMAP är. Patienter med IBS finns i alla kategorier inom vården. Även om det inte är anledningen till att man söker vård behöver vi ta hänsyn till magen hos dessa personer.

Specialkost och allergier
Allt fler har önskemål om specialkost, men hur kan skolan på bästa sätt tillgodose behoven så att alla barn mår bra?

Svenska, engelska.

Mag- och tarmförbundet
Huddinge kommun
Arla
Friggs (Midsona)
Nordea

Sagt om Sofia

"Din föreläsning var mycket uppskattad och ditt sätt att föreläsa berömdes!"