Medlem Navid Modiri

KOMMUNIKATÖR OCH ARTIST SOM FÖRELÄSER OM KREATIVITET, INTEGRATION OCH MÅNGFALD.
NAVID SKAPAR SAMTAL SOM GÖR SKILLNAD.

Navid Modiri är kreatör, artist, föreläsare och samtalsaktivist som arbetar med samtalet som verktyg och hur vi kan bli bättre på att prata med och lyssna på varandra.

Navid är född 1983 i Iran, uppvuxen i Göteborg och numera bosatt i Malmö. Han har stått på scen sen han var 16, varit programledare i P3 och i Sveriges television med ”Filmkrönikan” och ”Diktatorn” samt gjort hundratals framträdanden som föreläsare och med sitt band ”Navid Modiri & Gudarna”. Navid älskar att ställa nyfikna frågor, sätta igång människors fantasi, få oss att tänka på förändring och framtid och använda vår kreativitet för att skapa en bättre värld. 2009 fick han Stora bloggpriset för sin blogg ”365 saker du kan göra”, vann priset som årets kommunikatör och blev nominerad till Stiftelsen Konungens ledarskapspris.

Han har samlat in 50.000 med hjälp av sina Facebookkompisar för att spela golf med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, sommarpratat i P1 om att ”Allt är påhittat” och tillsammans med Svt och UR låst in 8 unga människor i programmet ”Diktatorn” för att undersöka vad demokrati egentligen är.

Just nu är Navid aktuell med boken ”Hej Syster”. Med utgångspunkt i sitt eget liv berättar han om Sverige idag – om integration, flykt och utanförskap – men också om språkets makt att sammanföra människor. Det är en berättelse om svårigheten att anpassa sig till ett nytt land, om att hitta hem, och om flykt i en vidare mening: Kanske befinner vi oss alla egentligen på flykt från någonting?

Sagt om Navid

”Efter ett möte med Navid Modiri kan man inte bli annat än bli inspirerad. Han varvar teori och praktiska övningar, livshädelser och filosofiska tankar. Han fick en hel grupp med chefer att känna att resan mot förändring och inkludering startar hos var och en av oss och för att komma dit måste man ha modet att våga se på världen med andra ögon. ”

Liselott Andersson, Mångfaldschef, E.ON