Medlem Mats Lewan

Digitalisering, Ledarskap, Omvärld

Mats Lewan är framtidsspanaren som förbereder både företag och individer för en teknikdriven förändring som är betydligt större än de flesta föreställer sig. Hans föredrag skakar om och skrämmer upp men ger samtidigt hopp, inspiration och insikt om hur vi kan påverka framtiden och ta vara på möjligheterna.

Om någon kan svara på våra frågor om teknikens utveckling är det Mats Lewan. Han har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från KTH i Stockholm, och en bakgrund som skribent på tidningen Ny Teknik, och reporter vid CBS Cnet News. Men hans fokus är framförallt hur tekniken påverkar samhälle, företag och individer.

Med konkreta exempel visar Mats hur digitalisering, automatisering och artificiell intelligens förändrar villkoren på alla områden. Teknikutvecklingen går snabbare och snabbare, och för att överleva behöver alla företag och organisationer arbeta med digital transformation och förändra allt från ledarskap och affärsmodell till organisation och marknadserbjudande.

Förändringen bjuder på stora utmaningar som kan vara skrämmande, men den ger samtidigt mängder med helt nya möjligheter. Och på ett effektivt sätt visar Mats hur vi kan förbereda oss, förstå och utnyttja möjligheterna, och framförallt vilket ledarskap som krävs för den digitala transformationen.

Mats belyser också utmaningen för samhället, när maskiner tar över jobben och tekniken förändrar vårt sätt att leva.

Som moderator är Mats styrka kombinationen av teknikkunskap och scenvana – att både ställa relevanta frågor och engagera publiken.

SMAKPROV: Kort video med klipp från en av Mats föreläsningar här.

Författare till boken ‘En omöjlig uppfinning’ (även engelska, italienska), 5 stjärnor på Amazon, hyllad av nobelpristagare Brian Josephson.

Civ ing teknisk Fysik, KTH.

Utbildning i att leda digital transformation.

Journalistutbildning.

Här kommer digitaliseringens andra våg – är du beredd?

Förändringen går snabbare än du tror – förbered företaget för digital revolution innan det är för sent.

Digital transformation – här är nycklarna till det digitala ledarskapet och modellen med alla verktyg för digital förändring.

Digital revolution – samhället utmanas i grunden de närmaste decennierna. Hur ska vi förbereda oss?

Förbered dig för framtiden – få en förståelse för teknikutvecklingen och hitta dina digitala möjligheter.

Svenska, Engelska, Italienska

Perstorp
Moneysupermarket.com
Karolinska Institutet
Statkraft
Open Text
SAP
Tieto
Visa Inc.
Hanken & SSE Executive Education
Arbetsförmedlingen
Energiforsk
Tullverket

Konferencier, Workshopledare/facilitator, Mötesledare

Workshop samt konsultarbete inom digitalisering och dess djupare konsekvenser för företag och organisationer – förändring av affärsmodell, organisation, kundkontakt, marknadserbjudande mm.

Målet är att ge ledningsgruppen nödvändiga insikter och nycklarna till digitalt ledarskap, samt att involvera medarbetarna i det fundamentala förändringsarbete som krävs, ge dem trygghet och låta dem bidra med värdefulla idéer.

Sagt om Mats

"I asked my colleagues and they had these comments: Thoughtworthy! Well prepared and pedagogic! Passionate! Exhilarating! Exciting! Engaging! Revolutionary! Recommended! He put fear in us! Everyone should get his lecture!
You brought strong emotions and thoughts. You painted a future scenario that is contrary to the foundations that govern our work as labor intermediaries, e.g. that we should get people into work and create new jobs. What you said is revolutionary because it essentially means that society is slowly changing towards being more and more run by artificial intelligence rather than humans. Man is about to eliminate herself and no-one reacts. Future work is more specialized and qualified, while unskilled jobs will be carried out by robots and computers."

Horacio Clemente, Swedish Public Employment Service.