Medlem Mats Lewan

Digitalisering, Ledarskap, Omvärld

Mats Lewan är framtidsspanaren som förbereder både företag och individer för en teknikdriven förändring som är betydligt större än de flesta föreställer sig. Hans föredrag skakar om och skrämmer upp men ger samtidigt hopp, inspiration och insikt om hur vi kan påverka framtiden och ta vara på möjligheterna.

Om någon kan svara på våra frågor om teknikens utveckling är det Mats Lewan. Han har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från KTH i Stockholm, och en bakgrund som skribent på tidningen Ny Teknik, och reporter vid CBS Cnet News. Men hans fokus är framförallt hur tekniken påverkar samhälle, företag och individer.

Med konkreta exempel visar Mats hur digitalisering, automatisering och artificiell intelligens förändrar villkoren på alla områden. Teknikutvecklingen går snabbare och snabbare, och för att överleva behöver alla företag och organisationer arbeta med digital transformation och förändra allt från ledarskap och affärsmodell till organisation och marknadserbjudande.

Förändringen bjuder på stora utmaningar som kan vara skrämmande, men den ger samtidigt mängder med helt nya möjligheter. Och på ett effektivt sätt visar Mats hur vi kan förbereda oss, förstå och utnyttja möjligheterna, och framförallt vilket ledarskap som krävs för den digitala transformationen.

Mats belyser också utmaningen för samhället, när maskiner tar över jobben och tekniken förändrar vårt sätt att leva.

Som moderator är Mats styrka kombinationen av teknikkunskap och scenvana – att både ställa relevanta frågor och engagera publiken.

Kort video med klipp från en av Mats föreläsningar här.

Författare till boken ‘En omöjlig uppfinning’ (även engelska, italienska), 5 stjärnor på Amazon, hyllad av nobelpristagare Brian Josephson.

Civ ing teknisk Fysik, KTH.

Utbildning i att leda digital transformation.

Journalistutbildning.

Här kommer digitaliseringens andra våg – är du beredd?

Förändringen går snabbare än du tror – förbered företaget för digital revolution innan det är för sent.

Digital transformation – här är nycklarna till det digitala ledarskapet och modellen med alla verktyg för digital förändring.

Digital revolution – samhället utmanas i grunden de närmaste decennierna. Hur ska vi förbereda oss?

Förbered dig för framtiden – få en förståelse för teknikutvecklingen och hitta dina digitala möjligheter.

Svenska, Engelska, Italienska

Perstorp
Moneysupermarket.com
Karolinska Institutet
Statkraft
Open Text
SAP
Tieto
Visa Inc.

Konferencier, Workshopledare/facilitator, Mötesledare

Workshop samt konsultarbete inom digitalisering och dess djupare konsekvenser för företag och organisationer – förändring av affärsmodell, organisation, kundkontakt, marknadserbjudande mm.

Målet är att ge ledningsgruppen nödvändiga insikter och nycklarna till digitalt ledarskap, samt att involvera medarbetarna i det fundamentala förändringsarbete som krävs, ge dem trygghet och låta dem bidra med värdefulla idéer.

Sagt om Mats

"An amazing and inspiring talk initiated by bringing an uneasy and unsettling feeling when Mats in an excellent manner visualizes where our world is headed and at what furious pace this is happening. The lecture ends splendidly where the audience's feeling of unease is abruptly replaced by hope in that he manages to raise awareness of the enormous and amazing opportunities we have in the radical paradigm shift that we currently find ourselves in."

Carin Åsen, Head of IT, Dep of Med Epidemiology & Biostatistics, Karolinska Institutet.