Medlem Joakim Jardenberg

Digitalisering, Kommunikation, Ledarskap

Joakim ”@jocke” Jardenberg

Senior rådgivare i allting media och internet. Gamla, nya, digitala och sociala medier. Många kallar mig sociala medier-terapeut. Andra kallar mig VD-viskare (fn tre VD:ar från sveriges 25 största företag, ett internationellt med över 350.000 anställda och ett litet svenskt tillväxtbolag. Det är mixen det svänger om). #4 när Huffington Post listade ”The Most Influential Tech CEOs On Twitter

Affärsängel och investerare. 11 investeringar just nu, enbart unga, internetifierade tech-startups (Förutom ett bryggeri, en vingård och ett företag för elmotorcyklar). Exempel är Videoplaza (exit, uppköpta av Ooyala), Planeto (exit, uppköpta av Bonniers) och elva ytterligare. #14 när the Telegraph valde ”The 100 most influential technology investors in Europe

Föreläsare, inspiratör och utbildare. Moderator och facilitator för mycket stora event och ganska små grupper.

Internetveteran, evangelist, debattör. Öppna data, open source, ”open everything”, #fxinternet

Förändringsledare. På uppdrag av SKL arbetar jag tillsammans med ett gäng smartskallar och sveriges alla kommuner, regioner och landsting, med projektet ”Digitalisering för lärande och livskvalitet”.

Under två år var jag Sveriges enda Internetchef. Jag tog ett förordnande över två år för att se till att Helsingborg blev bäst i världen på internet, och använde internet för att bli den bästa stad man kunde bli. Två fantastiska år.

Lite härliga utmärkelser och erkännanden:

Jag har, av andra, beskrivits så här:

”Joakim Jardenberg är internetveteranen som såg till att valet 1994 kunde rapporteras ut via nätet och samma år var han med om att skapa aftonbladet.se. Han är med i första kapitlet i boken ”de som byggde internet i Sverige”.

Han har vunnit alla vunnit alla utmärkelser som går att vinna – han tex tagit emot Stora sociala medier-priset från Sparbanksstiftelsen när det delades ut för första gången 2013 och Guldlänken från IT-ministerns hand 2014.

Idag jobbar han bland annat som vd-viskare (största kunden är Target med 365.000 anställda i Minneapolis, minsta är Fortnox med 100 anställda i Växjö), han har varit rådgivare åt förra statsministern, han är affärsängel med investeringar i 12 bolag, och är världens enda kommunalt anställda Internetchef.

Dessutom åker han jorden runt och håller keynotes om varför internet är en bra sak. Senaste månaden har han varit i São Paulo och jobbat med Google, han har varit i Buenos Aires, i Miami och i Pittsburgh. Och idag är han här hos oss. ”

Joakims inlägg

Arbetsredskap på scenen: Clickern

Ett av mina viktigaste arbetsredskap på scenen är min ”clicker”, eller presentationsenhet som det verkar heta på riktig svenska. Det är den där lilla prylen som ger mig den stora rörelsefriheten. Den Läs mer ›

Sagt om Joakim

Joakim walks in and disrupts. [...] His messaging is clear, his credibility unquestionable, his pace is pitch perfect and his balance between support, guide, sage and provocateur is exhilarating to be part of.

Paul Walker, nielsen.com

Joakims inlägg