Medlem Erik Mattsson

Kommunikation, Ledarskap

Erik Mattsson är föreläsare och rådgivare i kommunikation samt moderator. Han utbildar i hur vi kan bli bättre på att presentera, bemöta, övertyga, berätta, beröra och skapa goda möten. Humor är hans vapen. Han illustrerar istället för att påstå och med sin stora förmåga att exemplifiera lockar han både till skratt och insikter. Han utbildar i kommunikation på Chalmers.

Erik arbetar alltid i dialog med publiken och brukar få högsta betyg i utvärderingarna. Några kommentarer han fått är: ”World Class!”, ”jag skrattade så att jag grät” och ”om jag bara fått höra detta för fyrtio år sedan hade livet blivit mycket lättare”. Erik har skrivit Talarkokboken och är medförfattare till Möteskokboken och Skrivarkokboken.

Erik utbildar kontinuerligt advokater, doktorander och ST-läkare. Han är statsvetare med ett förflutet som ordförande i Röda Korsets ungdomsförbund. I utbildningsbagaget finns förutom retorik också fysik, matematik och ekonomisk historia. Han har undervisat i retorik vid Uppsala Universitet och varit verksam som skådespelare.

Talarkokboken I
Speaker’s Cookbook I
Möteskokboken I
Möteskokboken II
Meeting Cookbook I
Skrivarkokboken I

Några av de vanligare rubrikerna på föreläsningar och kurser är:
– Presentationsteknik – konsten att tala så att andra vill lyssna
– Kroppsspråket ljuger
– Storytelling allt annat än sagor
– Chefen som kommunikatör
– Om du bara är dig själv kan du aldrig bli mer än du redan är
– Det goda bemötandet – hur svårt kan det vara?
– Att kommunicera det komplexa

Mer information finns på www.ordrum.se

Svenska och engelska

Uppsala Universitet
Chalmers
Regeringskansliet
Kalmar läns landsting
Advokatsamfundet
Volvo Cars AB
Volvo Group

Konferencier,Mötesledare

Erik modererar konferenser och större möten, från forskarkonferenser och almedalspaneler till globala konferenser och scensamtal – alltid med publiken i centrum. Ämnena sträcker sig från miljöfrågor och vårdutveckling till industri och rederinäring. Grundmetodiken han använder sig av finns samlade i Möteskokboken I och II.